SaabCentral Forums banner

Contactschakelaar (ISM) reinigen 12801010

246K views 98 replies 47 participants last post by  aerojon  
#1 · (Edited by Moderator)
Veel van deze ISMs die codes gooien, kunnen hoogstwaarschijnlijk worden gered.

Koppel eerst de negatieve accupool los, verwijder vervolgens de module, wat in een paar minuten kan worden gedaan door de linkerzijkant (en corrigeer als het de eerste keer is) van de consoleafdekking te verwijderen (één T25 aan elke kant, onder de schroefkap). Maak vervolgens de ISM los door de roestvrijstalen lipjes in te drukken. Duw de schakelaar iets in de plastic buis zodat het rubberachtige materiaal niet beschadigd raakt. Maak de connectoren los.

Pak vervolgens twee rode buisjes met de meeste sprays en reinigers. Gebruik een kleine schroevendraaier om de afdekking voorzichtig op te wrikken om de lipjes los te maken en schuif een sproeibuis langs elke lange zijde naar beneden om ze los te houden. Verwijder vervolgens de korte zijden.

Reinig de contactgebieden voorzichtig met een wattenstaafje en reiniger, poets en buig de drie contactpunten iets, reinig alle gebieden met prominente koffie, pop, pantser, enz. troep, en klik het dan weer in elkaar. Het zou echt moeilijk zijn om het te verpesten. Hopelijk zijn alle codes die de ISM genereerde, verdwenen.

#2 · (Edited)
Net klaar met het schoonmaken van de ISM en alles weer in elkaar gezet. En het beste is dat de auto start ;ol;. Weet pas over een tijdje of dit de foutmeldingen van de stuurkolomstoring zal elimineren. Het is een stuk makkelijker om te doen dan het klinkt. Ik volgde deze instructies:

http://www.saabcentral.com/forums/showthread.php?t=204339

en heb veel meer uit elkaar gehaald dan nodig was, IMHO. Dus hier zijn een paar foto's voor iedereen die deze klus onderneemt. Hopelijk maakt het het voor u gemakkelijker

Hier is de console met de voorkanten verwijderd

Bestuurderskant
Image

Passagierskant
Image

Maak deze elektrische verbinding los en verplaats beide helften uit de weg

Image

Hier is de schakelaar geĂŻnstalleerd, er zitten twee roestvrijstalen lipjes aan elke kant om los te maken,

Image

Image

Image

Verwijder de kabelboom van de schakelaar en verwijder deze. Het kost een beetje werk om de schakelaar te scheiden, maar het witte plastic is vrij flexibel. Ik heb uiteindelijk een paar kleine schroevendraaiers en een dunne cakesspreider gebruikt die ik gebruik voor carrosseriewerk om de helften te scheiden. Zo ziet de binnenkant eruit:

Image

Image

Reinig de drie sets contacten en ik heb ze voorzichtig omhoog gebogen om ervoor te zorgen dat ze goed contact maakten. Ik heb geen bewijs gevonden dat er iets in de schakelaar is gemorst.

Nu duim ik gewoon

Jim

#43 ·
Heb dit net geprobeerd - de terminals schoongemaakt, etc. - alles weer aangesloten - maar voordat ik alles weer in elkaar zette, dacht ik dat ik het zou proberen. NU zegt de auto SLEUTEL NIET HERKEND of iets dergelijks... sleutel start de auto ook niet... Gedachten???

Ben net klaar met het verwijderen van de ISM-reiniging en alles weer in elkaar zetten. En het beste is dat de auto start ;ol;. Weet pas over een tijdje of dit de foutmeldingen van de stuurkolomstoring zal elimineren. Het is een stuk makkelijker te doen dan het klinkt. Ik volgde deze instructies;

http://www.saabcentral.com/forums/showthread.php?t=204339

en heb veel meer uit elkaar gehaald dan nodig was, naar mijn mening. Dus hier zijn een paar foto's voor iedereen die deze klus aanpakt. Hopelijk maakt het de dingen makkelijker voor je

Hier is de console met de voorkanten verwijderd

Bestuurderskant
Image

Passagierskant
Image

Verwijder deze elektrische verbinding en verplaats beide helften uit de weg

Image

Hier is de schakelaar geĂŻnstalleerd, er zitten twee roestvrijstalen lipjes aan elke kant om los te maken,

Image

Image

Image

Verwijder de kabelboom van de schakelaar en verwijder deze. Het kost wat werk om de schakelaar te scheiden, maar het witte plastic is vrij flexibel. Ik heb uiteindelijk een paar kleine schroevendraaiers en een dunne cakepreader gebruikt die ik gebruik voor carrosseriewerk om de helften te scheiden. Zo ziet de binnenkant eruit:

Image

Image

Reinig de drie sets contacten en ik heb ze voorzichtig omhoog gebogen om er zeker van te zijn dat ze goed contact maakten. Ik heb geen bewijs gevonden dat er iets in de schakelaar is gemorst.

Nu duim ik gewoon

Jim

#6 ·
Zou een elektronische stofspray slecht zijn voor het ISM??? Mijn ism maakt me gek. Ik krijg meerdere fouten. Sleutel niet geaccepteerd en Stuurwielvergrendeling storing. Betekent dat dat ze allebei kapot gaan? De dealer vertelde me dat er koffie in de ISM was gemorst door de eerste eigenaar en dat ze het hadden schoongemaakt, maar de problemen komen maar af en toe voor. Als het slecht is, is het slecht. Ik snap niet hoe problemen verdwijnen en dan weer terugkomen.

#7 ·
De enige manier om zeker te zijn, is om het te openen en de gouden contacten schoon te maken zoals op de bovenstaande foto's. Een potloodgum op de gouden strips en een lichte aanraking met een schuurpapier op de contacten zouden voldoende moeten zijn.

#8 ·
Ik heb mijn ISM en de hele middenconsole verwijderd. Ik heb de console mee naar binnen genomen om hem te wassen, omdat er koffie en eten vastzaten op plekken die ik niet kon bereiken of schoonmaken terwijl hij aan de auto was aangesloten. Ik ben ermee gaan rijden en ben toen al het vuil en de troep van de ISM gaan schoonmaken. Ik heb hem uit elkaar gehaald en de bovenste helft in heet water gespoeld en de onderste helft schoongemaakt met wattenstaafjes met alcohol. Ik heb hem ook met ultra-stof gespoten om ervoor te zorgen dat hij droog was. Ik heb hem in de auto geplaatst, de accu aangesloten en de melding 'sleutel niet geaccepteerd' gekregen. Ik heb hem weer uit elkaar gehaald, opnieuw schoongemaakt en weer in de auto geplaatst. Deze keer geen melding en de lampjes gaan niet aan als de sleutel wordt verwijderd. De knop en de veer in de ISM werken, maar de auto leest de ISM niet. Ook schakelt de alarm-led het alarm niet uit bij het insteken van de sleutel en knippert hij ook niet als de sleutel is ingestoken. Wat heb ik met mijn auto gedaan en kan ik hem repareren zonder een bezoek aan de dealer?:cry:

#80 ·
Ik heb mijn ISM en de hele middenconsole verwijderd. Ik heb de console mee naar binnen genomen om hem te wassen, omdat er koffie en eten vastzaten op plekken die ik niet kon bereiken of schoonmaken terwijl hij op de auto was aangesloten. Ik heb ermee gereden en ben toen al het vuil en spul van de ISM gaan schoonmaken. Ik heb hem uit elkaar gehaald en de bovenste helft in heet water gespoeld en de onderste helft schoongemaakt met wattenstaafjes met alcohol. Ik heb hem ook met ultra duster gespoten om er zeker van te zijn dat hij droog was. Ik heb hem in de auto geplaatst, de accu aangesloten en de melding 'sleutel niet geaccepteerd' gekregen. Ik heb hem weer uit elkaar gehaald, opnieuw schoongemaakt en weer in de auto geplaatst. Deze keer geen melding en de lampjes gaan niet aan als de sleutel wordt verwijderd. De knop en de veer in de ISM werken, maar de auto leest de ISM niet. De alarm-led schakelt het alarm ook niet uit bij het plaatsen van de sleutel en knippert ook niet als de sleutel wordt geplaatst. Wat heb ik met mijn auto gedaan en kan ik hem repareren zonder een bezoek aan de dealer?:cry:
Wat heb je uiteindelijk gedaan om het aan de praat te krijgen?

#11 ·
Het is even geleden, maar maak die rode lipjes los en de connector zal terugduwen en er vrij gemakkelijk uitkomen. Weet niet meer of ze omhoog klappen of eruit getrokken moeten worden.

Ik hoop dat het helpt. Ik heb ook geen foutmelding meer gehad sinds ik dit werk afgelopen herfst heb gedaan ;ol;

Jim

#14 · (Edited)
Sleutel niet geaccepteerd - Neem contact op met SAAB-dealer

Kreeg steeds vaker de stuurvergrendelingsfoutmelding op mijn 9-3 Arc uit 2003. Hij reed prima, maar ik kon geen andere SID-info zien of openen, zelfs niet na het wissen van de fout. Hij was er in wezen nog steeds. Ik probeerde de ISM-reinigingsprocedure en alles leek goed te gaan. Ik vond een goede vuilophoping op een van de contacten. Ik heb ze allemaal schoongemaakt met een gum en wat ontsmettingsalcohol/wattenstaafje. Na de herinstallatie drukt de sleutel goed naar beneden, maar draait niet in de houder. Na een paar seconden krijg ik de foutmelding Sleutel niet geaccepteerd op de SID. Ik probeerde de batterij los te koppelen om te resetten, maar geen verandering. Ik probeerde een bericht over het opnieuw synchroniseren van de sleutel, maar dat hielp ook niet. Zelfde effect van beide sleutels en sleutelhangers werken nog steeds om deuren te vergrendelen/ontgrendelen etc. Ik denk dat de volgende stap is om de ISM te vervangen en daarna de CIM. Alle hulp die kan worden aangeboden, wordt zeer gewaardeerd. Bedankt.

Trouwens, een handige tip om toe te voegen voor de demontage van de ISM is het gebruik van de kleine rechthoekige gaten op de zwarte basis. Steek een kleine schroevendraaier door de gaten om de witte afdekking op elke lip te wrikken. Doe dit werk op een warme plek om de flexibiliteit van de afdekking te verbeteren.;ol;

Ook kon ik de mijne niet langs de buis krijgen, maar door de 2 consoleschroeven aan de zijkant te verwijderen, kon ik de console hoog genoeg optillen om langs de buis te komen.;ol;

Ik heb net mijn originele SAAB-contactschakelaar (124 dollar van thesaabsite) geĂŻnstalleerd en het heeft al mijn problemen opgelost. Het schoonmaken werkte niet voor mij en maakte de auto eigenlijk totaal onbruikbaar. Ik kon niet eens ramen of een zonnedak sluiten. Houd dat in gedachten als je je auto nodig hebt.

#16 ·
Heb de mijne net door de dealer laten vervangen. Hij zei dat deze onderdelen nu beschikbaar zijn. $400. Als ik had geweten dat het zo gemakkelijk was, had ik het zelf vervangen...
Welke jaargangen heeft u? Uw info toont geen 2003 of later, waar deze post over gaat.

#21 ·
Ja, het is precies zoals Aerojon zegt en ja, mijn sleutel werkte ook om deuren te vergrendelen/ontgrendelen, dus ik denk dat je hier met je probleem op de goede weg zit. Om er zeker van te zijn, volgde ik andere aanwijzingen over het synchroniseren van de sleutel en de sleutel werkte meteen voor mij en de nieuwe schakelaar heeft me nog nooit in de steek gelaten. Mijn intermitterende problemen met 'stuurvergrendeling defect' zijn ook verdwenen.

#22 ·
Ik heb mijn nieuwe ISM geĂŻnstalleerd en in het begin werkte het niet en ik was doodsbang. Bleek dat ik de kabel niet goed op de ISM had aangesloten. Nadat ik dat had gedaan, werkte het eerst nog steeds niet, maar toen draaide de sleutel eindelijk na ongeveer 30 seconden. Ik las ergens dat het ongeveer zo lang duurt om het te synchroniseren. Eindelijk werkt mijn ISM en alle foutmeldingen zijn verdwenen. Ik ben weer een gelukkige SAAB-rijder. :)

Mijn enige zorg. Met mijn nieuwe ISM klikt het niet als ik de sleutel erin duw. Op mijn oude ISM klikte het wel als ik de sleutel erin duwde, wat een soort bevestiging was. Maar deze nieuwe is stil. Waarom?

Bedankt voor al jullie hulp en inzicht. Had het niet kunnen doen zonder deze thread.

#25 ·
Stuurwielvergrendeling defect

Ik heb de module ongeveer 4 of 5 maanden geleden laten vervangen. Het kostte ongeveer $450 in CT. Ik had een maand geleden een slechte accu, die ik heb vervangen. Vanmorgen had ik "Stuurwielvergrendeling defect", kon ik de sleutel er niet uit krijgen en startte hij niet. Ik heb de negatieve pool van de accu losgekoppeld. Opnieuw aangesloten. SID vertelde me dat mijn sleutel "niet bruikbaar" was of iets dergelijks en dat ik "contact moest opnemen met mijn dealer". Ik gebruikte mijn andere reservesleutel en de auto startte. Ik probeerde de originele sleutel later en hij werkte. De auto stond op een warme en vochtige plek toen deze storing optrad. Ik zal hem voor onderhoud brengen en hoop dat hij niet opnieuw vervangen hoeft te worden.

#26 ·
Geweldig stuk, bedankt.

Dus ik ben verder gegaan en heb de Switch Module vervangen, maar ik lijk hetzelfde probleem te hebben. Ik kan de radio nog steeds aanzetten zonder dat de auto aan staat of de sleutel erin zit. Is dit normaal? De reden dat ik het vraag is omdat er iets mijn batterij leegtrekt. Ik kreeg de gekke foutcodes en ik hoop dat die verdwijnen met de nieuwe schakelaar.

#29 ·
Dus ik heb het Switch Module vervangen, maar ik lijk hetzelfde probleem te hebben. Ik kan de radio nog steeds aanzetten zonder dat de auto aan staat of de sleutel erin zit. Is dit normaal? De reden dat ik het vraag is omdat er iets mijn batterij leegtrekt. Ik kreeg de gekke foutcodes en ik hoop dat die verdwijnen met de nieuwe schakelaar.
Ja, volkomen normaal, zelfs mijn '08 gaat de radio aan zonder de sleutel. Probeer de versterker een paar dagen los te koppelen, ik heb gehoord dat als deze een interne fout heeft, de batterij leegloopt. Voor zover ik weet, was dit gebruikelijk voor '03-'04 modellen.

#27 ·
Bedankt voor het schrijven!! Ik heb vandaag mijn module vervangen en het werkte prima. Ik hoop dat de codes verdwijnen. Nu is hier mijn andere vraag, want ik hoopte dat mijn batterij hierdoor ook leeg raakte. Ik laat de auto een dag staan en de batterij is leeg, ik moet de auto starten met startkabels. Ik heb gemerkt dat mijn radio kan worden aangezet, zelfs zonder de sleutel in het contact. Is dit normaal??? Ideeën over wat ervoor kan zorgen dat de radio werkt zonder sleutel. Coole functie, maar niet cool als je de auto 's ochtends niet kunt starten.

#28 ·
Ontstekingsproblemen

Dus ik heb twee dingen gedaan die tot nu toe lijken te werken.

1. Ik heb de computer laten resetten met tech 2 door een geregistreerd Saab service center. De technicus vertelde me dat dit soms gebeurt wanneer de batterij door een externe partij wordt vervangen en de computer niet wordt gereset.

2. Ik laat 's nachts de ramen open in mijn garage wanneer de auto geparkeerd staat, zodat het binnen niet zo warm of vochtig wordt.

Klinkt alsof uw probleem een soort computergremlin is!

#31 ·
Dus ik heb twee dingen gedaan die tot nu toe lijken te werken.

1. Ik heb de computer laten resetten met Tech 2 door een geregistreerde Saab-servicecenter. De technicus vertelde me dat dit soms gebeurt wanneer de batterij door een externe partij wordt vervangen en de computer niet wordt gereset.

2. Ik laat 's nachts de ramen open in mijn garage wanneer de auto geparkeerd staat, zodat het binnenin niet zo warm of vochtig wordt.

Klinkt alsof je probleem een soort computer-gremlin is!
Hoe zou de auto van binnen warm en vochtig worden als hij in je garage staat met de ramen dicht? Vochtigheid komt van de buitenlucht, niet van binnen in een gesloten auto. En het zou ook niet warm worden, het staat in de garage en niet in de zon. En welke computer heb je laten resetten, de auto heeft er veel. Weet je welke module of modules deze Saab Tech heeft gereset? Hij heeft waarschijnlijk een aantal DTC's gewist, jammer dat hij je niet vertelde wat het waren. Het is altijd een goede gewoonte om de foutcodes te doorlopen voordat je ze blindweg wist.