Zdecydowałem się stworzyć kompletny samouczek dla początkujących, jak podłączyć ECU Trionic 5 (T5) do komputera w celu dostrojenia i monitorowania na żywo. Wiedza z tego artykułu jest dostępna i powszechna dla niektórych osób. Spędziłem niezliczone godziny na badaniu różnych rzeczy w Internecie, aby dowiedzieć się, jak to zrobić. To proste i ostateczne rozwiązanie łączności dla tych z nas, którzy mają ECU t5. Pozwól, że zaoszczędzę Ci godzin badań.
Przede wszystkim ta metoda wykorzystuje najnowocześniejszy CAN USB. Istnieje kilka metod podłączania ECU do komputera, a nowe metody wydają się być odkrywane przez cały czas. To metoda, którą uznałem za najłatwiejszą.
_________________________________________________________________
Ten artykuł dotyczy ECU T5. Jednak technika jest prawie identyczna dla tych z was, którzy mają T7 w swoich 93. Skąd wiesz, czy masz T5? Jeśli masz czerwoną kasetę zapłonu bezpośredniego, masz T5. To oprogramowanie ECU było używane we wszystkich 900 i 9000 od 1994 do 1998 roku.
_________________________________________________________________
A teraz, najpierw przejdziemy przez to, jak podłączyć ECU do komputera w celu monitorowania na żywo. Oznacza to możliwość posiadania laptopa w samochodzie podczas jazdy i monitorowania setek różnych rzeczy. Istnieje również możliwość strojenia na żywo ECU podczas jazdy, ale to zostanie omówione później. Głównym zastosowaniem tego jest przetestowanie strojenia.
Rzeczy, których potrzebujesz
-Konwerter Lawicell USB na CAN (CANUSB)
https://imagecraft.com/jumptocan.html
Jest to drogie dla większości ludzi, ale warte zachodu. CAN to stara technologia, której wiele nowoczesnych komputerów nie posiada. Ten adapter umożliwia nowym komputerom (Win XP, Vista, 7, 8) połączenie CAN.
-Adapter żeński DB9
Amazon.com: PCCables.com 6ft DB9 Female to Mini Din 8-pin Male: Computers & Accessories
W ten sposób połączysz się z ECU za pomocą adaptera CANUSB. Jeśli masz jakieś stare kable do drukarki, możesz jeden znaleźć. Są one również sprzedawane w Radio Shack w szufladach z częściami elektrycznymi. Możesz tam również kupić jeden za około 6 dolarów. Po prostu spróbuj znaleźć taki, który ma już wychodzące z niego przewody, to znacznie ułatwia sprawę. Ponadto, jeśli chcesz mieć możliwość monitorowania na żywo, a także pełnego flashowania ECU, weź dwa z nich.
-Komputer z systemem Windows (Laptop)
Musi działać z systemem Windows XP, Vista, 7 lub 8. Używanie systemu Windows 8 jest nieco trudniejsze. Polecam nie używać 8, ale możesz. Jeśli to zrobisz, przeczytaj ten artykuł http://www.can232.com/?p=340 Dotyczy to instalacji sterowników CANUSB na komputerze z systemem Windows 8. Zrobiłem to, więc wiem, że to możliwe.
-Miernik elektryczny
Większość ludzi już go posiada, jeśli nie, kup go w Radioshack lub Walmart za około 25 dolarów.
-Ogólne narzędzia elektryczne
-Szczypce, obcinaki do drutu, ściągacze izolacji, trochę zapasowego drutu, nakrętki do drutu itp.
_________________________________________________________________
SAMOUCZEK
Zainstaluj sterowniki dla CANUSB na http://www.can232.com/?page_id=75
-Potrzebujesz sterowników FTDI, a także pakietu sterowników CANUSB DLL dla swojego systemu operacyjnego
-Weź złącze DB9 i zlokalizuj piny 2, 3 i 7. Te 3 piny muszą mieć
przewody, które są rozebrane. Użyj multimetru, aby dowiedzieć się, które przewody są podłączone do których pinów i użyj odpowiedniego przewodu podczas łączenia z SFI. To właśnie zostanie podłączone do złącza SFI w samochodzie.
-Zlokalizuj złącze SFI w samochodzie. Złącze SFI znajduje się na tym samym wiązce przewodów co ECU. ECU znajduje się w przestrzeni na nogi po stronie pasażera. Schowek musi zostać usunięty, aby ułatwić dostęp. Po zlokalizowaniu ECU, podążaj za przewodami w górę o około 1 stopę i powinieneś znaleźć tam złącze, do którego nic nie jest podłączone.
-Powyższy obrazek przedstawia schemat okablowania DB9 do złącza SFI. (i zdjęcie samego złącza SFI)
Możesz po prostu zapamiętać kolory przewodów na SFI i je przeciąć i przylutować/połączyć nakrętkami do przewodów lub możesz zacisnąć zaciski i wsunąć je pod piny. Oba zadziałają.
-W tym momencie musisz pobrać/zainstalować t5suite 2.0
http://trionic.mobixs.eu/
UWAGA: Gorąco polecam przeczytanie pliku PDF z dokumentacją t5, a także pliku PDF z instrukcją t5suite 2.0. Są one bardzo dobrze napisane i bardzo pouczające, wyjaśniające w dużej głębi, jak działa każdy aspekt ECU naszych samochodów, jak stroić i flashować, a także sam t5suite.
Teraz, z przewodami DB9 podłączonymi do SFI, podłącz DB9 do CANUSB i podłącz go do portu USB komputera.
Uruchom t5suite i przejdź do zakładki Online Tuning. Następnie uruchom samochód i naciśnij Connect ECU w lewym górnym rogu. Następnie u góry znajduje się przycisk "Configure Realtime Panel". W prawym dolnym rogu ekranu powinno być napisane ECU connected.
Jeśli nie pojawią się żadne błędy i liczby się zmieniają, skończyłeś. Ciesz się monitorowaniem na żywo, a także wskaźnikiem AFR.
P.S. Dodam więcej zdjęć mojej konfiguracji w ciągu najbliższych kilku dni. Napisałem to późno w nocy. Proszę wybaczyć wszelkie błędy i jak zawsze, używaj na własne ryzyko.
Przede wszystkim ta metoda wykorzystuje najnowocześniejszy CAN USB. Istnieje kilka metod podłączania ECU do komputera, a nowe metody wydają się być odkrywane przez cały czas. To metoda, którą uznałem za najłatwiejszą.
_________________________________________________________________
Ten artykuł dotyczy ECU T5. Jednak technika jest prawie identyczna dla tych z was, którzy mają T7 w swoich 93. Skąd wiesz, czy masz T5? Jeśli masz czerwoną kasetę zapłonu bezpośredniego, masz T5. To oprogramowanie ECU było używane we wszystkich 900 i 9000 od 1994 do 1998 roku.
_________________________________________________________________
A teraz, najpierw przejdziemy przez to, jak podłączyć ECU do komputera w celu monitorowania na żywo. Oznacza to możliwość posiadania laptopa w samochodzie podczas jazdy i monitorowania setek różnych rzeczy. Istnieje również możliwość strojenia na żywo ECU podczas jazdy, ale to zostanie omówione później. Głównym zastosowaniem tego jest przetestowanie strojenia.
Rzeczy, których potrzebujesz
-Konwerter Lawicell USB na CAN (CANUSB)
https://imagecraft.com/jumptocan.html
Jest to drogie dla większości ludzi, ale warte zachodu. CAN to stara technologia, której wiele nowoczesnych komputerów nie posiada. Ten adapter umożliwia nowym komputerom (Win XP, Vista, 7, 8) połączenie CAN.
-Adapter żeński DB9
Amazon.com: PCCables.com 6ft DB9 Female to Mini Din 8-pin Male: Computers & Accessories
W ten sposób połączysz się z ECU za pomocą adaptera CANUSB. Jeśli masz jakieś stare kable do drukarki, możesz jeden znaleźć. Są one również sprzedawane w Radio Shack w szufladach z częściami elektrycznymi. Możesz tam również kupić jeden za około 6 dolarów. Po prostu spróbuj znaleźć taki, który ma już wychodzące z niego przewody, to znacznie ułatwia sprawę. Ponadto, jeśli chcesz mieć możliwość monitorowania na żywo, a także pełnego flashowania ECU, weź dwa z nich.
-Komputer z systemem Windows (Laptop)
Musi działać z systemem Windows XP, Vista, 7 lub 8. Używanie systemu Windows 8 jest nieco trudniejsze. Polecam nie używać 8, ale możesz. Jeśli to zrobisz, przeczytaj ten artykuł http://www.can232.com/?p=340 Dotyczy to instalacji sterowników CANUSB na komputerze z systemem Windows 8. Zrobiłem to, więc wiem, że to możliwe.
-Miernik elektryczny
Większość ludzi już go posiada, jeśli nie, kup go w Radioshack lub Walmart za około 25 dolarów.
-Ogólne narzędzia elektryczne
-Szczypce, obcinaki do drutu, ściągacze izolacji, trochę zapasowego drutu, nakrętki do drutu itp.
_________________________________________________________________
SAMOUCZEK
Zainstaluj sterowniki dla CANUSB na http://www.can232.com/?page_id=75
-Potrzebujesz sterowników FTDI, a także pakietu sterowników CANUSB DLL dla swojego systemu operacyjnego
-Weź złącze DB9 i zlokalizuj piny 2, 3 i 7. Te 3 piny muszą mieć
przewody, które są rozebrane. Użyj multimetru, aby dowiedzieć się, które przewody są podłączone do których pinów i użyj odpowiedniego przewodu podczas łączenia z SFI. To właśnie zostanie podłączone do złącza SFI w samochodzie.
-Zlokalizuj złącze SFI w samochodzie. Złącze SFI znajduje się na tym samym wiązce przewodów co ECU. ECU znajduje się w przestrzeni na nogi po stronie pasażera. Schowek musi zostać usunięty, aby ułatwić dostęp. Po zlokalizowaniu ECU, podążaj za przewodami w górę o około 1 stopę i powinieneś znaleźć tam złącze, do którego nic nie jest podłączone.


-Powyższy obrazek przedstawia schemat okablowania DB9 do złącza SFI. (i zdjęcie samego złącza SFI)
Możesz po prostu zapamiętać kolory przewodów na SFI i je przeciąć i przylutować/połączyć nakrętkami do przewodów lub możesz zacisnąć zaciski i wsunąć je pod piny. Oba zadziałają.
-W tym momencie musisz pobrać/zainstalować t5suite 2.0
http://trionic.mobixs.eu/
UWAGA: Gorąco polecam przeczytanie pliku PDF z dokumentacją t5, a także pliku PDF z instrukcją t5suite 2.0. Są one bardzo dobrze napisane i bardzo pouczające, wyjaśniające w dużej głębi, jak działa każdy aspekt ECU naszych samochodów, jak stroić i flashować, a także sam t5suite.
Teraz, z przewodami DB9 podłączonymi do SFI, podłącz DB9 do CANUSB i podłącz go do portu USB komputera.
Uruchom t5suite i przejdź do zakładki Online Tuning. Następnie uruchom samochód i naciśnij Connect ECU w lewym górnym rogu. Następnie u góry znajduje się przycisk "Configure Realtime Panel". W prawym dolnym rogu ekranu powinno być napisane ECU connected.
Jeśli nie pojawią się żadne błędy i liczby się zmieniają, skończyłeś. Ciesz się monitorowaniem na żywo, a także wskaźnikiem AFR.
P.S. Dodam więcej zdjęć mojej konfiguracji w ciągu najbliższych kilku dni. Napisałem to późno w nocy. Proszę wybaczyć wszelkie błędy i jak zawsze, używaj na własne ryzyko.