SaabCentral Forums banner
21 - 40 of 56 Posts
Jakie są zmiany z T5 na T7?
Wiem, że jedną z większych zmian w ECU z T5/T5.5 na T7 jest to, że T7 używa miernika przepływu powietrza, ale T5 szacuje/oblicza masę powietrza na podstawie kombinacji obrotów, ciśnienia w kolektorze dolotowym i temperatury powietrza dolotowego. Jak sama nazwa wskazuje, Trionic 7 to tak naprawdę tylko zaktualizowany Trionic 5.5, a te dwa są bardziej podobne niż różne.
 
1996 Saab 900 SE Turbo - Remapowanie ECU przez OBD2

Mam Saaba 900 SE Turbo z 1996 roku (B204L) - zakładam, że ma on ECU Trionic 5. W przeszłości podłączałem laptopa za pomocą kabla ODB2/USB i mogłem odczytywać dane wyjściowe silnika za pomocą programów takich jak digimoto, palmer performance dyno program i kilku innych. Pobralem program Trionic5 ECU ze strony http://trionic.mobixs.eu/, ale nigdy nie miałem okazji go uruchomić. Wierzę, że czytałem, że można remapować oryginalny ECU z kabla ODB2, o ile jest to oryginalny ECU, ale oczywiście trzeba go najpierw sflashować. Czy to prawda? Czy mogę sam remapować go z OBD2 i jeśli go sflashuję, czy napotkam jakieś poważne problemy podczas remapowania? (Oczywiście zamierzam wykonać kopię zapasową oryginalnej mapy), ale nie chcę, żeby coś poszło nie tak i żebym został z uszkodzonym ECU!

Nie chcę kupować całkiem nowego ECU dla większej mocy i nie chcę musieć wchodzić bezpośrednio do ECU, ponieważ mam już do dyspozycji kabel OBD2 lub kupować nowy eprom i lutować go do ECU... PROSZĘ O POMOC!
 
Jedną rzeczą, którą należy poruszyć, jest to, że aby móc stroić na żywo, musisz mieć plik ".bin" "ram unlocked" wgrany do ECU. Przeczytałem dokumentację, ale nadal nie mam pojęcia, jak to "odblokować". Odznaczam pole ram locked w menu oprogramowania, ale zawsze jest ono ponownie zaznaczone, gdy do niego wracam. Więc jeśli zawsze się ponownie blokuje, jak do cholery mam to wgrać z ram unlocked?
 
Jedną rzeczą, która powinna zostać poruszona, jest to, że aby móc stroić na żywo, musisz mieć plik ".bin" z "ram unlocked" wgrany do ECU. Przeczytałem dokumentację, ale nadal nie mam pojęcia, jak to "odblokować". Odznaczam pole "ram locked" w menu oprogramowania, ale zawsze jest ono ponownie zaznaczone, gdy do niego wracam. Więc jeśli zawsze się ponownie blokuje, jak do cholery mam to wgrać z odblokowanym ramem?
Użyj interfejsu BDM, aby ponownie wgrać do ECU obraz oprogramowania układowego, w którym pamięć RAM została odblokowana.
 
T5suites mogą dostosowywać istniejące oprogramowanie układowe T5 za pomocą „kreatora strojenia”, ale w miarę zmiany większej liczby parametrów w miarę przechodzenia kolejnych etapów, być może dodatkową korzyścią jest zaangażowanie doświadczonej osoby. Fabryczna konfiguracja T5 ma pewien margines błędu, aby dostosować się do niższych modyfikacji stage1, poza tym uzasadnienie dla profesjonalnego ponownego strojenia na hamowni/szerokopasmowym wzrasta.
 
Jedyną trudną rzeczą w przypadku tego interfejsu USB canbus z serwisu eBay jest to, że nie jestem pewien, czy Trionic5suites byłyby kompatybilne, więc możesz zostać sam na sam z interfejsem oprogramowania z ECU, jeśli wybierzesz coś innego niż interfejs Lawicel canbus lub CombiAdapter Johna C.
 
Istnieją tylko 4 obsługiwane adaptery dla pakietów trionic.

1. Combiadapter (Johnc)
2. UsbBdm (Johnc)
3. Deltawave lptbdm (ebay)
4. Lawicel canusb (?) nigdy nie szukałem takiego

Inne adaptery mogą, ale nie muszą działać.

Dwa plany adapterów DIY są dostępne na ecuproject. Jeden to usbbdm, a drugi to Justfortrionic (podobny do combiadaptera). Jeśli jesteś sprawny z lutownicą, zadziałają.
 
Jedynym sposobem na odzyskanie uszkodzonego ECU jest użycie urządzenia BDM. Jedyną osobą, o której wiem, że je produkuje, jest gość o nazwisku "Johnc" na ecuforums.com. Nie jestem pewien, czy jest członkiem saabcentral.
Zabiłbym za taki samouczek wiele miesięcy temu, kiedy pojawił się T5Suite, dobra robota, człowieku! Mam urządzenie JohnC BDM i można ponownie wgrać ECU, do którego zapisano zły plik bin, jednak stwierdzam, że wiele ECU ma uszkodzone układy flash i odmawia zapisu; bez względu na to, ile napięcia używam. Bardzo rzadko zdarza mi się dostać skrzynkę T7 z uszkodzonymi układami flash...
 
Nie chcę umniejszać bardzo dobrze napisanego, pouczającego i zwięzłego samouczka autora, ale czuję, że muszę skomentować niektóre jego części, ponieważ kilka rzeczy wydaje się mylących.

Głównym problemem są połączenia z ECU podczas flashowania na stole. Autor wskazuje, że tylko 8 (osiem) przewodów musi być podłączonych do ECU:


Image



Z samouczka dowiadujemy się, że:


  1. +15V z zasilacza ma być podłączone do pinów 1, 48 i 60 na ECU (oznaczone jako czerwona kropka);
  2. masa z zasilacza ma być podłączona do pinów 24 i 25 (pin 25 nie jest numerowany/oznaczony) na ECU (oznaczone jako czarna kropka);
  3. CAN_H podłączony do pinu 62 na ECU; i CAN_L podłączony do pinu 63 na ECU;


Teraz liczę tylko 7 (siedem) połączeń; czy pin 65 na ECU i oznaczony czerwoną kropką oznaczającą +15V z zasilacza również nie powinien być podłączony?


Czy byłoby to jaśniejsze dla wszystkich zainteresowanych, że pin 25 (masa z zasilacza) jest również oznaczony/oznaczony jako taki?


Zakładając, że powyższe dodatki zostaną wprowadzone i policzymy liczbę połączeń z ECU, w tym pin 65 (+15V z zasilacza), mamy łącznie 8 (osiem).


Są to piny 1, 24, 25, 48, 60, 62, 63 i 65.


Mam nadzieję, że do tej pory mówię sensownie?....?


Zakładam, że piny 13, 23, 47 i 70 na ECU (oznaczone na czarno) są podświetlone po prostu dla odniesienia. Musi tak być, ponieważ te piny nie pojawiają się z żadnego innego powodu w samouczku.

Drugim problemem, z którym mam trudności, jest rezystor 120 Ohm, nie mogę rozgryźć, czy musi być przylutowany równolegle do Can_H i CAN_L; czy też rezystor musi być przylutowany szeregowo na obu Can_H i CAN_L. To jest mój główny problem i mam nadzieję, że ktoś rzuci na to trochę światła.

Mam nadzieję, że autor tego pouczającego samouczka skomentuje i potwierdzi wszystko, co jest prawdą, i sprawi, że będzie on w 100% wolny od błędów. Moim zdaniem wszystko tkwi w szczegółach, małe rzeczy liczą się najbardziej, a w obliczu możliwości zredukowania ECU do przycisku do papieru uważam za konieczne zapewnienie, że wszystkie informacje są szczelne.
 
Innym problemem, z którym mam trudności, jest rezystor 120 Ohm. Nie mogę rozgryźć, czy musi być przylutowany równolegle do Can_H i CAN_L; czy też rezystor musi być przylutowany szeregowo na obu Can_H i CAN_L. To jest mój główny problem i mam nadzieję, że ktoś rzuci na to trochę światła.

CAN_H i CAN_L są połączone rezystorem 120 Ohm
 
Hej Boatguy, chyba zapomniałeś otoczyć tagami cytatów tekst, który wybrałeś z mojego postu. Mniejsza z tym, to nie ma żadnego znaczenia.

Zatem z twojego użycia słowa "zmostkowany" rozumiem, że rezystor 120 Ohm jest przylutowany równolegle pomiędzy/przez CAN_H i CAN_L. Czy robiłeś to sam?

CAN_H i CAN_L powinny być skręcone razem dla najlepszych rezultatów, więc gdzie przylutowałbyś rezystor 120 Ohm? Jedynym logicznym miejscem byłoby miejsce, w którym CAN_H i CAN_L nie są skręcone razem i jak najbliżej złącza CAN lub SFI. Co nie daje zbyt wiele miejsca do manewru.

Biorąc pod uwagę powyższe i co najważniejsze, możliwość wskrzeszenia "zbrickowanego" ECU, zamówiłem CombiAdaptor od johnc.

W porównaniu do interfejsu Lawicel CANUSB, CombiAdaptor jest o wiele bardziej wszechstronny, co w zasadzie oznacza, że dostajesz o wiele więcej za swoje pieniądze.

Nie mogę się doczekać, aż zacznę się nim bawić, ale najpierw muszę dużo poczytać.

Boatguy, mam nadzieję, że będę mógł się z tobą skontaktować, jeśli napotkam jakieś problemy?...? Dzięki.
 
Mam o wiele większe doświadczenie z t7 niż z t5, ale na pewno postaram się pomóc, gdzie będę mógł. ;ol; Jeśli zdecydujesz się na combiadapter, możesz przestać martwić się o rezystor, ponieważ adapter ma go wbudowanego. Zapłaciłem 100 euro łącznie z wysyłką za swój. To naprawdę uczciwa cena, biorąc pod uwagę, że dostajesz dwa adaptery w jednym.
 
Dzięki Boatguy, nie mogę się doczekać. Nie może być aż tak dużej różnicy między T5 a T7. Wiem, że flashowanie ECU T7 wymaga tylko 12 V, podczas gdy ECU T5 wymaga 15 V.

Tak, zauważyłem, że CombiAdaptor ma wbudowany rezystor 120 Ohm, co znacznie ułatwia sprawę. Johnc stworzył w moich oczach dzieło sztuki i jest warte pieniędzy, które za nie płacisz.

Muszę tylko zdobyć zapasowy ECU T5.5, kilka komponentów elektrycznych/adapterów/pinów i odpowiedni zasilacz. Wtedy jestem gotowy.
 
Image


Ten obraz nie jest do końca "jasny" dla osoby początkującej. Numerują inne piny jako odniesienie, pomijają numer 25 itp.

Dla USB BDM (bez względu na to, czy jest to zrobione przez adapter combi, czy dedykowany JohnC USB BDM) rzeczywiste "kropki" są tym, co "powinieneś" obserwować (niebieski i zielony można zignorować dla metody BDM), co może być mylące, ponieważ użyli "czarnego" również dla nieużywanych pinów, dając wrażenie, że 23, 70 itp. są ujemne. Strona 124 w jednym pliku PDF wymienia, do czego podłączony jest każdy bolec ECM, ale znowu nowa osoba, która nigdy wcześniej na to nie patrzyła, nie będzie tego wiedziała, ponieważ pliki PDF (przynajmniej 2 różne) obejmują wiele niejasnych informacji i w nieładzie. Plus, to mylące, co jest faktycznie potrzebne do adaptera, którego używasz, a co nie. Nie wspominając o tym, że niektóre informacje były skierowane do starszych urządzeń i musisz przeskakiwać po plikach PDF, aby znaleźć informacje, które są istotne.

Piny 1, 48, 60, & 65 to 15v+ (potrzebujesz co najmniej 15v do flashowania, niektóre potrzebują 18v, UPEWNIJ SIĘ, że jest to DC i NIE AC pochodzące z zasilacza) Polecam użycie ekranowanych żeńskich zacisków widełkowych z Radio Shack zamiast rzeczywistej wiązki ECM, ponieważ zaciski krokodylkowe są ciasno dopasowane do ekranowania. Staraj się nie uderzać w to podczas odczytu/flashowania. Upewnij się, że jest to na czymś, co nie wytwarza statycznego ładunku ani nie przewodzi prądu (brak metalowych stanowisk roboczych) i nie pozwól, aby przewody zwisały - nie chcesz luźnego połączenia, które ledwo tam jest.

Piny ujemne (-) masy to TYLKO 24 i 25. (25 nie jest numerowany; tego użyłem do odczytu i flashowania mojego)


Teraz, "8" połączeń na T5 odnosi się do "8" pinów, które musisz przylutować do płytki. T7 ma "10" pinów, które wymagają przylutowania. Jest to potrzebne tylko dla interfejsu BDM (tryb debugowania w tle) ;ol;

Kolejnym błędem w literaturze jest to, że taśma musi wychodzić i być skierowana "z dala" od płytki drukowanej ECM. Przewód BDM dostarczony z moim adapterem combi NIE działał, gdy złącze i okablowanie były skierowane "z dala"/wychodziły z ECM. Musiałem obrócić go o 180 stopni i "odwrócić". Chociaż 2 nieużywane otwory na piny w złączu nadal wystawały po tej samej stronie. Więc, patrząc na ECM z góry, gdy pokrywa jest zdjęta, z pinami fabrycznej wiązki (używanymi do włączania) skierowanymi na północ/do góry, patrząc z perspektywy góra-dół, 2 "nieużywane" otwory na piny wystawały po prawej stronie, z taśmą skierowaną do góry/na północ w kierunku pinów fabrycznej wiązki. Jeśli stale otrzymujesz "błąd" MCU, taki jak "MCU nie zatrzymuje się" lub przekroczenie limitu czasu za pomocą narzędzia BDM i wszystkie 8 przylutowanych pinów jest zabezpieczonych/prawidłowo przylutowanych, spróbuj obrócić wtyczkę na ECM. Adapter combi ma kluczową wtyczkę BDM, więc nie zostanie ona obrócona, chyba że używasz kabla generycznego.

Jeśli narzędzie BDM zawiesza się (nie odpowiada) podczas próby zamknięcia lub wybrania "stop" lub "exit", READ zgłasza błąd, masz nieużywane "dziury" wtyczki wystające po niewłaściwej stronie.
 
21 - 40 of 56 Posts