SaabCentral Forums banner

Samouczek monitorowania komputera PC-ECU w czasie rzeczywistym

1 reading
82K views 55 replies 26 participants last post by  KaMiKaZi_t0M  
#1 · (Edited by Moderator)
Zdecydowałem się stworzyć kompletny samouczek dla początkujących, jak podłączyć ECU Trionic 5 (T5) do komputera w celu dostrojenia i monitorowania na żywo. Wiedza z tego artykułu jest dostępna i powszechna dla niektórych osób. Spędziłem niezliczone godziny na badaniu różnych rzeczy w Internecie, aby dowiedzieć się, jak to zrobić. To proste i ostateczne rozwiązanie łączności dla tych z nas, którzy mają ECU t5. Pozwól, że zaoszczędzę Ci godzin badań.

Przede wszystkim ta metoda wykorzystuje najnowocześniejszy CAN USB. Istnieje kilka metod podłączania ECU do komputera, a nowe metody wydają się być odkrywane przez cały czas. To metoda, którą uznałem za najłatwiejszą.

_________________________________________________________________

Ten artykuł dotyczy ECU T5. Jednak technika jest prawie identyczna dla tych z was, którzy mają T7 w swoich 93. Skąd wiesz, czy masz T5? Jeśli masz czerwoną kasetę zapłonu bezpośredniego, masz T5. To oprogramowanie ECU było używane we wszystkich 900 i 9000 od 1994 do 1998 roku.

_________________________________________________________________

A teraz, najpierw przejdziemy przez to, jak podłączyć ECU do komputera w celu monitorowania na żywo. Oznacza to możliwość posiadania laptopa w samochodzie podczas jazdy i monitorowania setek różnych rzeczy. Istnieje również możliwość strojenia na żywo ECU podczas jazdy, ale to zostanie omówione później. Głównym zastosowaniem tego jest przetestowanie strojenia.

Rzeczy, których potrzebujesz

-Konwerter Lawicell USB na CAN (CANUSB)
https://imagecraft.com/jumptocan.html

Jest to drogie dla większości ludzi, ale warte zachodu. CAN to stara technologia, której wiele nowoczesnych komputerów nie posiada. Ten adapter umożliwia nowym komputerom (Win XP, Vista, 7, 8) połączenie CAN.

-Adapter żeński DB9
Amazon.com: PCCables.com 6ft DB9 Female to Mini Din 8-pin Male: Computers & Accessories

W ten sposób połączysz się z ECU za pomocą adaptera CANUSB. Jeśli masz jakieś stare kable do drukarki, możesz jeden znaleźć. Są one również sprzedawane w Radio Shack w szufladach z częściami elektrycznymi. Możesz tam również kupić jeden za około 6 dolarów. Po prostu spróbuj znaleźć taki, który ma już wychodzące z niego przewody, to znacznie ułatwia sprawę. Ponadto, jeśli chcesz mieć możliwość monitorowania na żywo, a także pełnego flashowania ECU, weź dwa z nich.

-Komputer z systemem Windows (Laptop)
Musi działać z systemem Windows XP, Vista, 7 lub 8. Używanie systemu Windows 8 jest nieco trudniejsze. Polecam nie używać 8, ale możesz. Jeśli to zrobisz, przeczytaj ten artykuł http://www.can232.com/?p=340 Dotyczy to instalacji sterowników CANUSB na komputerze z systemem Windows 8. Zrobiłem to, więc wiem, że to możliwe.

-Miernik elektryczny
Większość ludzi już go posiada, jeśli nie, kup go w Radioshack lub Walmart za około 25 dolarów.

-Ogólne narzędzia elektryczne
-Szczypce, obcinaki do drutu, ściągacze izolacji, trochę zapasowego drutu, nakrętki do drutu itp.


_________________________________________________________________
SAMOUCZEK

Zainstaluj sterowniki dla CANUSB na http://www.can232.com/?page_id=75
-Potrzebujesz sterowników FTDI, a także pakietu sterowników CANUSB DLL dla swojego systemu operacyjnego

-Weź złącze DB9 i zlokalizuj piny 2, 3 i 7. Te 3 piny muszą mieć
przewody, które są rozebrane. Użyj multimetru, aby dowiedzieć się, które przewody są podłączone do których pinów i użyj odpowiedniego przewodu podczas łączenia z SFI. To właśnie zostanie podłączone do złącza SFI w samochodzie.

-Zlokalizuj złącze SFI w samochodzie. Złącze SFI znajduje się na tym samym wiązce przewodów co ECU. ECU znajduje się w przestrzeni na nogi po stronie pasażera. Schowek musi zostać usunięty, aby ułatwić dostęp. Po zlokalizowaniu ECU, podążaj za przewodami w górę o około 1 stopę i powinieneś znaleźć tam złącze, do którego nic nie jest podłączone.

Image


Image


-Powyższy obrazek przedstawia schemat okablowania DB9 do złącza SFI. (i zdjęcie samego złącza SFI)


Możesz po prostu zapamiętać kolory przewodów na SFI i je przeciąć i przylutować/połączyć nakrętkami do przewodów lub możesz zacisnąć zaciski i wsunąć je pod piny. Oba zadziałają.

-W tym momencie musisz pobrać/zainstalować t5suite 2.0
http://trionic.mobixs.eu/

UWAGA: Gorąco polecam przeczytanie pliku PDF z dokumentacją t5, a także pliku PDF z instrukcją t5suite 2.0. Są one bardzo dobrze napisane i bardzo pouczające, wyjaśniające w dużej głębi, jak działa każdy aspekt ECU naszych samochodów, jak stroić i flashować, a także sam t5suite.


Teraz, z przewodami DB9 podłączonymi do SFI, podłącz DB9 do CANUSB i podłącz go do portu USB komputera.

Uruchom t5suite i przejdź do zakładki Online Tuning. Następnie uruchom samochód i naciśnij Connect ECU w lewym górnym rogu. Następnie u góry znajduje się przycisk "Configure Realtime Panel". W prawym dolnym rogu ekranu powinno być napisane ECU connected.

Jeśli nie pojawią się żadne błędy i liczby się zmieniają, skończyłeś. Ciesz się monitorowaniem na żywo, a także wskaźnikiem AFR.

P.S. Dodam więcej zdjęć mojej konfiguracji w ciągu najbliższych kilku dni. Napisałem to późno w nocy. Proszę wybaczyć wszelkie błędy i jak zawsze, używaj na własne ryzyko.
 
#2 ·
Wow, będę pierwszą osobą, która Ci za to podziękuje. Nie wpadłem na pomysł samodzielnego tuningu, ale to zmienia moje zdanie!

Rozważałem zakup aplikacji Dash Command na mojego iPhone'a, ale za 100+ dolarów za bezprzewodowy adapter obd2, 140 dolarów za adapter can usb wydaje się świetną inwestycją!

Po prostu pomyślałem, że podziękuję Ci za trud włożony w napisanie tego.
 
#6 ·
+1, to również powinno być przypięte :) również jakie zmiany z t5 na t7? To miało o wiele więcej sensu niż wiele innych, które czytałem :)

Dziękuję
TOM
Nigdy nie bawiłem się z t7. Powodem jest to, że silnik t7 93 nie jest tak dobry, a przynajmniej nie tak dobry jak silnik NG900. Wiele osób, z którymi rozmawiałem, mówi, że silnik B205E (2.0t w 93) jest dobry tylko dla 300 KM na standardowych podzespołach, podczas gdy NG900 z B204E są dobre dla prawie 500 KM lub więcej (plotki, nigdy tego nie widziałem na własne oczy). Dlatego celowo kupuję samochody z 1998 roku lub starsze dla silnika B204E.

W każdym razie, wracając do twojego oryginalnego pytania, instrukcje t5suite tak naprawdę nie mówią, że jest inaczej. Wierzę, że jest to w rzeczywistości identyczne. Jedyną różnicą jest to, że pobierasz i używasz t7suite zamiast t5suite. Wiem, że 93 mają ten sam port SFI, więc... Będę musiał spróbować na 93 mojego kumpla i dać znać.
 
#5 · (Edited)
Cieszę się, że to doceniacie. Szukałem w internecie w górę i w dół, szukając takiego samouczka. Po prostu nie istniał. W każdym razie mam więcej do dodania.

Kilka zdjęć tego, jak powinien wyglądać Twój produkt końcowy. Zauważ, że to naprawdę nie jest takie trudne.

http://i686.photobucket.com/albums/vv226/Atv821/IMG_0831.jpg
http://i686.photobucket.com/albums/vv226/Atv821/IMG_0832-Copy.jpg
http://i686.photobucket.com/albums/vv226/Atv821/IMG_0829.jpg
http://i686.photobucket.com/albums/vv226/Atv821/IMG_0818.jpg

Jeśli chodzi o pakiet T5, przycisk podłączenia ECU jest otoczony czerwonym kółkiem, a pozostałe dwa otoczone kółkiem to wspomniane przyciski.
http://i686.photobucket.com/albums/vv226/Atv821/Untitled-2.jpg

_________________________________________________________________
JAK PODŁĄCZYĆ ECU DO CELÓW TRWAŁEGO FLASHOWANIA

-Istnieje około 2% szans, że możesz zbrickować swój ECU tą metodą, jak wspomniano powyżej. Jedynym sposobem na odzyskanie zbrickowanego ECU jest urządzenie BDM. Jedyną osobą, o której wiem, że je produkuje, jest facet, który nazywa się "Johnc" na ecuforums.com. Nie jestem pewien, czy jest członkiem saabcentral.

-Łatwym rozwiązaniem, którego używam w tym problemie, jest pójście na złomowisko lub ebay i kupienie ECU ze złomowiska do swojego samochodu. W ten sposób, jeśli zbrickujesz swój oryginał, nadal możesz prowadzić swój samochód. Mam znajomego z urządzeniem BDM, które może odbrickować moje ECU, chociaż nigdy mi się to nie przydarzyło.

-Ta metoda jest określana jako flashowanie na stole. Oznacza to, że za każdym razem, gdy chcesz sflashować swój ECU, należy go wyjąć z samochodu (i umieścić na stole).

_________________________________________________________________

WYMAGANE ELEMENTY

-Windows xp, vista, 7, 8 pc

-Urządzenie Lawicel CAN USB

-Złącze żeńskie DB9

-Rezystor 120 Ohm

-Narzędzia i umiejętności lutowania

-Zasilacz 15 do 19 V 300 mAh lub wyższy.
Zdobyć to z Ebay za około 15 dolarów lub znaleźć jeden w swoim domu, który chcesz pociąć.

-Złącze ECU ze złomowiska (opcjonalne)
Większość złomowisk byłaby bardziej niż chętna do sprzedania Ci jednego za mniej niż 20. Ułatwia to cały proces. Upewnij się, że masz co najmniej stopę lub więcej od złącza ECU.

-Podstawowe narzędzia elektryczne

_________________________________________________________________

Niektóre rzeczy tutaj są omówione w powyższym samouczku. Zapoznaj się z nim, aby uzyskać szczegółowe instrukcje.

-Kup/skonfiguruj/zainstaluj CAN USB. >Więcej informacji w poprzednim samouczku

-Weź swoje żeńskie złącze DB9 i zdejmij izolację z przewodów używanych do CAN HI (Pin 7 na DB9) i CAN LO (PIN 2 NA DB9)
-Użyj multimetru, aby określić, który przewód idzie do którego pinu

Jeśli masz złącze ECU ze złomowiska, postępuj zgodnie z tym schematem, aby podłączyć odpowiednie przewody do pinów na ECU do przewodów DB9

http://i686.photobucket.com/albums/vv226/Atv821/tut.png

PO STRONIE ECU
+15v z zasilacza
____________________
PIN 1 -ECU
PIN 48 -ECU
PIN 60 -ECU

MASA Z ZASILACZA
_________________________
PIN 24 -ECU
PIN 25 -ECU

CANHI
PIN 62 -ECU PODŁĄCZ DO PIN 7 NA DB9

CANLO
PIN 63 -ECU PODŁĄCZ DO PIN 2 NA DB9

Rezystor 120 omów musi być przylutowany pomiędzy CANHI i CANLO

_________________________________________________________________

Teraz powinieneś mieć złącze ECU

_________________________________________________________________

Dla tych z nas, którzy byli zbyt leniwi/spłukani, aby zdobyć złącze ECU, zamiast łączyć wszystkie przewody w złącze ECU, użyj zaciskanych zacisków i po prostu wsuń je na odpowiednie piny na ECU, jak opisano powyżej. Tylko upewnij się, że weźmiesz trochę taśmy i oznaczysz każdy przewód (jest ich tylko 8), abyś nie musiał tego ponownie ustalać za każdym razem, gdy chcesz ponownie sflashować swój ECU.

-Po wykonaniu tej czynności podłącz DB9 do CAN USB i podłącz do komputera. Podłącz zasilacz.

Powinieneś być gotowy w pakiecie t5 w tym momencie. Nie zamierzam wchodzić w szczegóły dotyczące tego, jak faktycznie skonfigurować i dostroić swój samochód, ale dam ci wystarczająco dużo, abyś zrozumiał ideę.

_________________________________________________________________
STROJENIE I TEORIA T5 SUITE

-Jeśli przejdziesz do zakładki Plik w pakiecie t5, a następnie wybierzesz Bibliotekę użytkownika, zostaniesz poproszony o wprowadzenie swojego samochodu. Zrobienie tego spowoduje załadowanie pliku bin dla Twojego ECU ze wszystkimi wartościami fabrycznymi (fabrycznymi). Jest to coś, co można zrobić nawet bez podłączania ECU. Chodzi o to, aby wziąć plik bin i zmodyfikować go tak, jak chcesz, a następnie przesłać (sflashować) do pamięci ECU.

Tak więc, otwierając plik bin biblioteki t5 dla swojego samochodu, masz już to, co jest w Twoim ECU. Otwierasz go w pakiecie t5 i zaczynasz go modyfikować. Najłatwiejszym sposobem na sflashowanie swojego samochodu do etapu 3, na przykład, byłoby po prostu wybranie zakładki kreatorów strojenia w t5suite. Jest to niezawodny plik bin, który możesz sflashować do swojego samochodu.

Kolejne fajne menu do przejrzenia, w którym możesz zmienić kilka fajnych rzeczy, znajduje się w zakładce Akcje, a następnie wybierz "Opcje Trionic (oprogramowanie)", tam możesz wyłączyć swój wtórny czujnik O2 i kilka innych fajnych opcji.

http://i686.photobucket.com/albums/vv226/Atv821/Untitled-3.jpg

W każdym razie, myślę, że rozumiecie. W instrukcjach t5suite i plikach PDF z dokumentacją jest mnóstwo wiedzy, które wszyscy powinniście przeczytać, jeśli jesteście w tym momencie. Mógłbym tak w nieskończoność...

Powodzenia i jeszcze raz, jak zwykle, jest to "na własne ryzyko".

PS: To wcale nie jest tak skomplikowane, jak ludzie lubią to przedstawiać. To materiał dla początkujących, nie pozwól, aby mój samouczek sprawił, że pomyślisz, że to skomplikowane. Mogę zrobić złącze DB9 do ECU w mniej niż 10 minut. Jeśli chodzi o t5suite, tam sprawy mogą się skomplikować. PO PROSTU PRZECZYTAJ INSTRUKCJE!

Na zdrowie!
 
#34 ·
Jedynym sposobem na odzyskanie uszkodzonego ECU jest użycie urządzenia BDM. Jedyną osobą, o której wiem, że je produkuje, jest gość o nazwisku "Johnc" na ecuforums.com. Nie jestem pewien, czy jest członkiem saabcentral.
Zabiłbym za taki samouczek wiele miesięcy temu, kiedy pojawił się T5Suite, dobra robota, człowieku! Mam urządzenie JohnC BDM i można ponownie wgrać ECU, do którego zapisano zły plik bin, jednak stwierdzam, że wiele ECU ma uszkodzone układy flash i odmawia zapisu; bez względu na to, ile napięcia używam. Bardzo rzadko zdarza mi się dostać skrzynkę T7 z uszkodzonymi układami flash...
 
#12 · (Edited)
Wow, przeszukiwałem internet i literaturę tronic w poszukiwaniu tych informacji przez ostatnie 2 tygodnie. Nie żeby mi się to nie podobało, ale pochłonęło to nieodpowiednią ilość czasu. Teraz wiem więcej o architekturze magistrali CAN, niż kiedykolwiek chciałem wiedzieć :eek:, biorąc pod uwagę, że nie miałem pojęcia, co to jest.

Dziękuję za wpis.

Również na stronie internetowej canusb i w instrukcjach tronic wspomniano o zakończeniu połączenia CAN rezystorem 120 omów równolegle do przewodów CAN HI i CAN Low. Czy uznałeś to za konieczne zarówno dla strojenia w samochodzie, jak i dla trwałego flashowania na stole warsztatowym?
 
#15 ·
-Jeśli chodzi o podłączenie do włącznika świateł awaryjnych C900, nie mam pojęcia. Nigdy nie posiadałem C900 i nie znam tej architektury.

-Jeśli chodzi o zakończenie połączenia rezystorem 120 omów. Nie zakończyłem rezystorem 120 omów, wiem, że niektórzy tak zrobili, a powodem, dla którego tego nie zrobiłem, jest to, że w literaturze trionic stwierdza się, że "trionic jest już wewnętrznie zakończony rezystorem 120 omów... to eliminuje potrzebę dodawania rezystora po stronie trionic". Trudno zrozumieć, co mają na myśli, ale jak powiedziałem, nie zrobiłem tego i działa.

-Jeśli chodzi o flashowanie na żywo, oto mały podział. Jeśli masz jakąkolwiek wiedzę na temat działania komputerów, wiesz, że pamięć RAM to pamięć ładowana natychmiast, tak jak pamięć RAM w twoim komputerze. ECU trionic ma to samo. ECU trionic ma również pamięć, którą można porównać z dyskiem twardym twojego komputera. W miarę przebiegu procesu informacje w pamięci (dysku twardym) ECU są ładowane do pamięci RAM po uruchomieniu samochodu. Informacje te są teraz używane przez procesor ECU do sterowania samochodem. Sposób działania strojenia na żywo polega na zmianie informacji w pamięci RAM. To powiedziawszy, tak, technicznie rzecz biorąc, zmieniasz rzeczy podczas jazdy samochodem, ale pamięć RAM jest czyszczona za każdym razem, gdy następuje utrata zasilania, tj. gdy wyłączasz samochód. Możesz więc zmienić wszystko, co chcesz, w pamięci RAM, a następnie wyłączyć samochód i zniknie. Proces strojenia na żywo, jak to nieco wyjaśniłem w samouczku, oznacza, że ​​wychodzisz i prowadzisz samochód z laptopem i zmieniasz ustawienia w pamięci RAM ECU. Oznacza to, że natychmiast odczuwasz efekty. Gdy skończysz i będziesz zadowolony z wyników, zapisujesz ten konkretny plik BIN z T5suite na swoim komputerze. Następnie zabierasz samochód do domu i flashujesz go na hamowni, tak jak zwykle, za pomocą pliku BIN, który utworzyłeś podczas jazdy. Chodzi o to, że edytujesz wartości w czasie rzeczywistym, a kiedy to robisz, nie są one zapisywane w pamięci ECU, więc zostaną utracone, jeśli wyłączysz samochód. Jest to przydatne, ponieważ możesz zmieniać małe rzeczy po jednej bez konieczności ponownego flashowania ECU setki razy.
 
#19 · (Edited)
Jeśli wgrasz zmodyfikowany plik do swojego ECU przez CAN, pozostanie on na stałe lub do ponownego wgrania. Wszystkie zmiany adaptacyjne i zmiany, które wprowadziłeś podczas strojenia na żywo, są zapisywane w pamięci SRAM, która jest tracona po odłączeniu zasilania. Więc jeśli wprowadzisz zmiany i działają, zapisujesz ich kopię i stosujesz je do pliku bazowego i ponownie wgrywasz ECU, aby nie zostały utracone. Wyjmowanie i flashowanie ECU na stole roboczym szybko się nudzi, więc strojenie na żywo daje możliwość dodawania tylko tego, co już przetestowałeś. Kiedy zaczynałem, miałem LPT BDM, który wymagał wyjmowania ECU za każdym razem, gdy chciałeś wprowadzić zmianę, i robienia tego ponownie, jeśli ci się nie podobało. Wyjąłem i flashowałem swój na stole roboczym zbyt wiele razy, zanim dostałem combiadapter. Teraz mam T7 i potrzebuje tylko 12 woltów do flashowania, więc mam nadzieję, że ECU nigdy nie będzie musiał być wyjmowany z samochodu.
 
#48 ·
Jeśli wgrasz zmodyfikowany plik do swojego ecu przez can, pozostaje on na stałe lub do ponownego wgrania. Wszystkie zmiany adaptacyjne i zmiany, które wprowadziłeś podczas strojenia na żywo, dotyczą pamięci SRAM, która jest tracona po odłączeniu zasilania. Więc jeśli wprowadzisz zmiany i działają, zapisujesz ich kopię i stosujesz je do pliku bazowego i ponownie wgrywasz ecu, aby nie zostały utracone. Wyjmowanie i flashowanie ecu na stole robi się dość szybko nudne, więc strojenie na żywo daje ci możliwość dodawania tylko tego, co już przetestowałeś. Kiedy zaczynałem, miałem lpt bdm, który wymagał wyjmowania ecu za każdym razem, gdy chciałeś wprowadzić zmianę, i robienia tego ponownie, jeśli ci się nie podobało. Wyjąłem i flashowałem swój na stole zbyt wiele razy, zanim dostałem combiadapter. Mam teraz t7 i potrzebuje tylko 12 woltów do flashowania, więc mam nadzieję, że ecu nigdy nie będzie musiało być wyjmowane z samochodu.
To wspaniały przewodnik dla T5, ale czego używasz do flashowania swojego t7? (też mam jeden) :)
 
#22 ·
1996 Saab 900 SE Turbo - Remapowanie ECU przez OBD2

Mam Saaba 900 SE Turbo z 1996 roku (B204L) - zakładam, że ma on ECU Trionic 5. W przeszłości podłączałem laptopa za pomocą kabla ODB2/USB i mogłem odczytywać dane wyjściowe silnika za pomocą programów takich jak digimoto, palmer performance dyno program i kilku innych. Pobralem program Trionic5 ECU ze strony http://trionic.mobixs.eu/, ale nigdy nie miałem okazji go uruchomić. Wierzę, że czytałem, że można remapować oryginalny ECU z kabla ODB2, o ile jest to oryginalny ECU, ale oczywiście trzeba go najpierw sflashować. Czy to prawda? Czy mogę sam remapować go z OBD2 i jeśli go sflashuję, czy napotkam jakieś poważne problemy podczas remapowania? (Oczywiście zamierzam wykonać kopię zapasową oryginalnej mapy), ale nie chcę, żeby coś poszło nie tak i żebym został z uszkodzonym ECU!

Nie chcę kupować całkiem nowego ECU dla większej mocy i nie chcę musieć wchodzić bezpośrednio do ECU, ponieważ mam już do dyspozycji kabel OBD2 lub kupować nowy eprom i lutować go do ECU... PROSZĘ O POMOC!
 
#24 ·
Jedną rzeczą, którą należy poruszyć, jest to, że aby móc stroić na żywo, musisz mieć plik ".bin" "ram unlocked" wgrany do ECU. Przeczytałem dokumentację, ale nadal nie mam pojęcia, jak to "odblokować". Odznaczam pole ram locked w menu oprogramowania, ale zawsze jest ono ponownie zaznaczone, gdy do niego wracam. Więc jeśli zawsze się ponownie blokuje, jak do cholery mam to wgrać z ram unlocked?
 
#25 ·
Jedną rzeczą, która powinna zostać poruszona, jest to, że aby móc stroić na żywo, musisz mieć plik ".bin" z "ram unlocked" wgrany do ECU. Przeczytałem dokumentację, ale nadal nie mam pojęcia, jak to "odblokować". Odznaczam pole "ram locked" w menu oprogramowania, ale zawsze jest ono ponownie zaznaczone, gdy do niego wracam. Więc jeśli zawsze się ponownie blokuje, jak do cholery mam to wgrać z odblokowanym ramem?
Użyj interfejsu BDM, aby ponownie wgrać do ECU obraz oprogramowania układowego, w którym pamięć RAM została odblokowana.
 
#30 ·
T5suites mogą dostosowywać istniejące oprogramowanie układowe T5 za pomocą „kreatora strojenia”, ale w miarę zmiany większej liczby parametrów w miarę przechodzenia kolejnych etapów, być może dodatkową korzyścią jest zaangażowanie doświadczonej osoby. Fabryczna konfiguracja T5 ma pewien margines błędu, aby dostosować się do niższych modyfikacji stage1, poza tym uzasadnienie dla profesjonalnego ponownego strojenia na hamowni/szerokopasmowym wzrasta.