SaabCentral Forums banner
41 - 60 of 137 Posts
Ja, best een aardig stukje kit van Halfrauds! Jammer dat al het andere daar rommel is :D

Ik denk dat het een 2-kanaals is, maar ik kan het controleren als ik thuiskom. Ik denk dat je wel kunt zien dat ik geen elektrische hersens heb hehe :D

Ik denk dat ik de RCA onder het tapijt moet leggen in plaats van langs het zijpaneel waar ik mijn 12V-kabel heb geplaatst. Moet ik de stoel verwijderen om toegang te krijgen tot de versterker of kan ik me onder de kleine opening wurmen?

Ik heb er momenteel geen gekocht? Waar gaat het lijnniveau naartoe? Van de versterker?

Het enige probleem met SABAs gids is dat er geen foto's zijn en de uitleg vrij vaag is, ik wil de stoel niet verwijderen en alles terug hoeven te zetten vanwege fouten lol!

Briljant wat betreft de blauwe draad, dan is er een zekeringomvormer nodig om een verbinding te maken?

Bedankt maat
 
Discussion starter · #42 ·
Maak je geen zorgen, mijn elektrische kennis is ook niet bepaald super!

Ik leg mijn tulpkabels onder het tapijt, naast de middentunnel.

Om toegang te krijgen tot versterker 1, moet je inderdaad de stoel verwijderen, idealiter, maar het is gemakkelijk en duurt een paar minuten! Koppel je accu los, schuif dan de stoel naar voren... je ziet 2 bouten die je moet losdraaien, het zijn torx, maar ik kan me de maat niet herinneren (je hebt een fatsoenlijke torx-set nodig als je deze auto bezit, dus koop er een!). Koppel de airbag-aansluitingen los en de stoelverwarming/geheugen/wat er verder nog is. De stoel moet dan naar achteren worden getrokken, als ik me goed herinner, om hem los te maken. Dan zie je versterker 1 in al zijn gecorrodeerde glorie! Er zitten een paar schroeven die je moet losdraaien om hem van de vloer te halen, en minimale draadlengte waardoor je zo goed als geen werkruimte hebt. Je ziet de luidsprekerdraden uit de versterker komen, dit zijn de draden die je moet aftappen voor het lijnniveau. Eenmaal gemonteerd, moet je de stoel terugplaatsen en alle bedrading aansluiten. Als je zeker weet dat alles in orde is, kun je de accu weer aansluiten. Koppel NOOIT een airbag los zonder de accu los te koppelen, anders loop je het risico dat hij afgaat. Ik zal proberen mijn opstelling voor je te fotograferen als leidraad.

Blauwe draad kan in het gat worden geklemd waar de zekering zit, dan houdt de zekering de draad op zijn plaats... klinkt als een prutswerk, maar het werkt :p als alternatief zou een zekering-tap een nettere oplossing zijn.
 
Ik ontdekte dat je de stoel niet hoeft te verwijderen om bij de amp 1-draden te komen, en als je wat werkruimte wilt, is het het beste dat je dat niet doet.
Schroef je amp1 van de vloer, 1 of 2 schroeven is alles wat hem vasthoudt, trek de kabelverbinding van de amp los en haal hem er helemaal uit, gooi hem niet weg! lol

dan waar je je voedingskabel aan de linkerkant van de auto hebt gelegd, daar komen ook je amp 1-kabels vandaan. Open die kleine kabelgoot bij de passagiersstoel en trek de amp 1-connector eruit, pas op dat je je glasvezelkabels niet beschadigt, het is een gedoe om alles zonder die dingen aan de praat te krijgen. Identificeer welke luidsprekerdraden je wilt aansluiten, knip ze van de connector af en voeg je line-out converter toe.

Nogmaals, als je gewoon een paar luidsprekers in de hoedenplank wilt plaatsen, is het veel gemakkelijker om de draden op de hoedenplank zelf te splitsen en hoef je amp1 niet aan te raken. Zeker als je amp1 nog werkt, geen goed idee, de glasvezel in amp1 is wat het hele systeem aanzet. geen amp1 geen geluid.

Als je amp1 kapot is, moet je de glasvezel toch omzeilen om alles weer aan de praat te krijgen. Splits dan de luidsprekerdraden onder de stoel.

Zekering 17 in de kofferbak is aangesloten zoals op de foto te zien is. Negeer de RCA's, ze waren er alleen voor opslag haha
 

Attachments

if the amp is blown there is no analogue signal to tap into..
niet waar, het signaal moet ergens vandaan komen om versterkt te worden, dus analoge ingangen naar versterker 1 en dan uitgangen, versterker 1 stuurt slechts 3 luidsprekers aan in de 7 luidsprekers opstelling, de 2 voordeuren en het middenconsole.

er is altijd een analoog signaal dat je kunt aftappen om een aftermarket versterker te plaatsen.

het enige waar versterker 1 realistisch gezien verantwoordelijk voor is, is het geven van het retoursignaal aan de head unit via de glasvezel, om het systeem in te schakelen.
 
Ik sluit dat niet uit, het is een zeer reële mogelijkheid, ik heb nooit de kans gehad om het zelf te testen, de amp1 in mijn auto is kapot, en ik heb de achterspeakers aangesloten voor mijn aftermarket versterker, alles wat ik deed was een retour creëren voor de glasvezel, zodat het systeem zou inschakelen.
 
Neem me niet kwalijk voor de onwetende vraag: is het verplicht om de stroom van de accu te halen? Ik heb gelezen over het gebruik van een 30A zekering vanaf het sleepoog als stroomoptie. Denk eraan dat dit alleen zou zijn voor een zwakke versterker om een subwoofer van stroom te voorzien of voor een actieve subwoofer. Ik zou het willen vermijden om zo lange draden in de auto te leggen, vooral als ik een stroombron in de buurt van de versterker achterin zou hebben.
 
Neem me niet kwalijk voor de onwetende vraag: is het verplicht om de stroom van de batterij te halen? Ik heb gelezen over het gebruik van een 30A zekering van het sleepoog als stroomvoorziening. Denk eraan dat dit alleen zou zijn voor een versterker met een laag vermogen om een subwoofer of een actieve subwoofer van stroom te voorzien. Ik zou het willen vermijden om zo lange draden in de auto te leggen, vooral als ik een stroombron in de buurt van de versterker achterin zou hebben.
Ik zou de stroom van de batterij aanraden, op deze manier heeft hij zijn eigen zekering en is hij gescheiden van de rest van de systemen.

Het is nooit een goed idee om zekeringen in de auto te delen, zelfs voor mijn remote draad, de add a fuse adapter die ik gebruikte, maakt eigenlijk aparte zekeringen mogelijk.

Voor 1 versterker met een laag vermogen is het misschien geen probleem om van de 30A zekering te gebruiken, maar als er iets misgaat, je die zekering doorblaast, zou je schade kunnen veroorzaken aan de computer van de auto, en dan zit je in een hoop problemen lol.

Trouwens, ik bedoel niet dat het doorblazen van de zekering je computer zal beschadigen, je kunt een overbelasting veroorzaken als je een nieuwe zekering plaatst. Ik blies een grote zekering in een oude Honda op, toen ik een nieuwe zekering plaatste, blies hij niet meteen op en veroorzaakte hij wat schade aan de motorcomputer. Het kostte me $1000 om de computer te repareren.

Versterkers verbruiken veel stroom, en de zekering in de motorruimte die op de batterij is aangesloten, is over het algemeen een 50-60A zekering, je 30A kan het misschien niet aan.

Kort antwoord, nee, het is niet verplicht, maar het wordt aanbevolen.
 
Dus wat je probeert te zeggen is dat mijn achterste speakers niet goed werken?

Heb je een deel van deze thread gelezen, of spring je er gewoon halfslachtig in?

Iedereen in deze thread heeft een soort bypass gedaan op hun amp1, high level converters geplaatst en een aftermarket versterker gebruikt. Zonder problemen. Kristalhelder geluid, geen glasvezel betrokken. De amp1 is volledig overbodig.

Als je dit niet zelf hebt gedaan, of geen hulp nodig hebt om het gedaan te krijgen, meng je er dan niet in als je duidelijk geen idee hebt.

AMP1 stuurt 3 speakers aan in de hele auto, of het nu 7 speaker- of 9 speaker-systemen zijn, hij stuurt de voordeurspeakers en het midden van het dashboard aan, dat is alles, alle andere speakers krijgen een volledig bereik van geluid van de head unit, of in het 9 speaker-systeem, van AMP2. De head unit is alleen verantwoordelijk voor het aansturen van de linker- en rechterspeakers van het dashboard en de 4" speakers achterin. Als je een output hiervan neemt, krijg je het signaal dat nodig is om een RCA in een aftermarket versterker te sturen.
Ik heb dit gedaan, PaulOliver ook, en geen van ons heeft problemen gehad met het krijgen van een volledig bereik aan geluid.
de 3,5" & 4" speakers krijgen niet de volledige/sub-basfrequentie, deze wordt eruit gefilterd in de ehu, ze krijgen alleen middentonen/hoogtes, daarom is het bij het plaatsen van een sub beter om in amp1 of amp2 te tappen voor de volledige/sub-basfrequentie..

wat je in het dashboard ziet is het bedieningspaneel, de daadwerkelijke ehu zit achter het acc/mcc paneel..

Als je een output hiervan neemt, krijg je het signaal dat nodig is om een RCA in een aftermarket versterker te sturen.
Ik zeg niet dat het niet zo is. Wat het je niet zal geven, is een volledig bassignaal

Als je dit niet zelf hebt gedaan, of geen hulp nodig hebt om het gedaan te krijgen, meng je er dan niet in als je duidelijk geen idee hebt.
De afgelopen 6 maanden heb ik 5 actieve subs in de auto's van vrienden geplaatst, om nog maar te zwijgen van mijn laatste 2 auto's waar ik alle speakers volledig heb geüpgraded en versterkt, aangezien ik ook de 9-3 speakers heb gedaan. Dus ja, ik heb een idee.

de ss saloon/sedan had 3 systeemtypes

4,7 & 13 speaker systemen.
 
Om te bevestigen wat Aerojon zegt over het filteren van luidsprekers binnen het systeem van 2003-2006, bekijk deze thread: audio hulp en in het bijzonder deze grafiek:
Image
 
Welnu, als we naar die grafiek kijken, heeft de achterste 4"-luidspreker een meer dan voldoende frequentierespons om het gebruik ervan te rechtvaardigen om nieuwe luidsprekers op de hoedenplank aan te sturen.
Zeker als je bedenkt dat dat signaal eerst in een versterker gaat.

Met AMP1 gefrituurd, wat mij is overkomen, is het niet zo dat ik ervoor koos om het te omzeilen, ik moest wel.

Ik heb Alpine typeR 6x9's achterin geplaatst, ze aangesloten op de versterker, en het geluidsbereik dat erdoorheen gaat is behoorlijk geweldig. Het geluid is helder en duidelijk, bij lage en zeer hoge volumes, dus hoewel ze geen volledig bereik leveren, dekken ze meer dan genoeg van het frequentiebereik om het gebruik ervan te rechtvaardigen.

In een ideale wereld zouden al onze auto's worden uitgerust met AMP1 en AMP2, zouden ze allebei nooit beschadigd raken (doorweekt in water onder de stoel), zouden ze allebei ongeveer 1000W RMS zijn en zouden al onze auto's het 13-luidsprekers-geluidssysteem hebben met top-of-the-range luidsprekers.

Dit is echter niet altijd mogelijk, het meest voorkomende probleem dat een audio-upgrade in deze auto's vereist, is dat AMP1 nat en gefrituurd raakt. Online kost een tweedehands exemplaar ongeveer $ 500aus, of $ 1000+ voor een nieuwe van de dealer. De beste optie was om de achterste 4"-luidsprekerkabels te splitsen en een versterker toe te voegen, of had ik de auto gewoon zonder geluid moeten houden?
Als ik amp1 had kunnen gebruiken, had ik dat gedaan. Ik heb het best mogelijke gedaan met wat er beschikbaar was. Als je de moeite had genomen om mijn hele bericht te lezen, zou je het gedeelte hebben opgemerkt waarin ik vermeld dat amp1 gefrituurd is en niet kon worden gebruikt. Dus terug naar mijn oorspronkelijke verklaring, je hebt geen idee, wat dan ook.
 
oh verlicht me alsjeblieft over hoe ik de luidsprekeruitgangen van de AMP1 zou moeten nemen, die momenteel in mijn garage op een plank staat.

Je lijkt me een slimme kerel, het zou geen probleem voor je moeten zijn om het uit te zoeken.
Niet mijn zaak, maar als je hier komt om hulp te zoeken en dan die houding hebt als je het antwoord niet krijgt dat je past, kan het als vijandig worden ervaren...

Je zou moeten luisteren naar wat je wordt verteld en proberen uit je enge blik te breken.

Je probleem lijkt te zijn dat je AMP1 hebt gesloopt en geen manier hebt om een schoon signaal te krijgen, maar toch besluit je om de beweringen van iedereen te negeren dat het gefilterd wordt door te zeggen dat het goed genoeg klinkt.
 
Niet mijn zaak, maar als je hier komt om hulp te zoeken en dan die houding hebt als je het antwoord niet krijgt dat bij je past, kan dat als vijandig worden ervaren...

Je moet luisteren naar wat je wordt verteld en proberen uit je enge blik te breken.

Je probleem lijkt te zijn dat je AMP1 hebt gesloopt en geen manier hebt om een schoon signaal te krijgen, maar je kiest ervoor om alle beweringen dat het gefilterd wordt te negeren door te zeggen dat het goed genoeg klinkt.
OMG, leest hier niemand iets verder dan de laatste 3 opmerkingen?

Ik heb geen probleem, ik kwam hier, las de gids van Paul Oliver, installeerde mijn versterkerdraden. Merkte dat andere mensen vragen stelden over het aansluiten van hun eigen versterkers (jij ook), dacht dat ik ze wat info zou geven op basis van mijn ervaring, en ik kreeg te horen dat ik het allemaal verkeerd deed door een betweter.
Ik deed het op de manier die mogelijk was voor mijn situatie, ik ga geen $1000 uitgeven aan een nieuwe AMP1 om hem aan te sluiten zoals het hoort, met de juiste converters en een goede versterker om de gain en filtering te regelen, de speakers klinken fantastisch.

Alles wat iedereen hier bewees terwijl ze probeerden te ruziën met mij, is dat de beste speakers om in te splitsen als je geen AMP1 hebt, de achterste 4" zijn, omdat ze het grootste frequentiebereik krijgen in vergelijking met alle andere speakers in de auto.

Als je gewoon een nieuwe versterker wilt aansluiten en geen probleem hebt met je AMP1, sluit dan daarop aan voor een perfect analoog signaal, terwijl je bezig bent, koppel je batterij los, reset je hele computersysteem in de auto, riskeer het laten knallen van de airbag in de stoel en verwijder de stoel, sluit dan aan op je AMP1-draden en accepteer geen advies dat er gemakkelijkere, minder stressvolle manieren zijn om een versterker toe te voegen. Alleen voor achterspeakers, als je je deurspeakers of centerspeaker wilt veranderen, ga dan vooral voor AMP1, hij voedt alle 3 de speakers in het systeem.

De enige hulp die ik hier nodig had, was van Paul Oliver en niet van een betweter die zijn 2 waardeloze centen wilde inbrengen.

De opstelling die ik heb, werkt heel goed voor mijn situatie. Als iemand vergelijkbare problemen heeft, help ik graag, want ik weet dat het opblazen van de AMP1 een pijn in de kont kan zijn.

Ik erkende het feit dat mijn manier niet de beste manier is als je je AMP1 hebt, ik erken ook dat ik in het specifieke geval van deze auto geen expert ben in de distributie van signalen door de EHU.

Als iemand daadwerkelijk constructieve input heeft voor mijn probleem, vertel me dan hoe ik het volledige geluidsbereik kan krijgen zonder AMP1 te vervangen.
Anders heeft het geen zin om me te blijven vertellen dat ik geen volledig geluidsbereik heb, dat weet ik, ik heb een oplossing nodig, niet 100 mensen die me het probleem vertellen.
 
41 - 60 of 137 Posts