SaabCentral Forums banner
21 - 40 of 137 Posts
Ik vroeg me af of de nieuwe stroomkabel die je hebt getrokken voldoende ruimte heeft als deze in de kofferbak/kofferruimte achter de stoel wordt geleid? Het zou vreselijk zijn als de stoel deze genoeg zou beknellen om de kabelmantel te doorboren bij het laten zakken/omhoog brengen van de rugleuning.

Heb je geprobeerd om hem achter het interieurpaneel langs de stoel en door de hoedenplank te leiden, waar de bestaande kabelboom loopt? Weet iemand of er genoeg ruimte is om dit te doen?
Ik weet niet wat Paul heeft gedaan, maar voor mij, aangezien ik 2 nieuwe versterkers heb, heb ik de kabel in de ruimte geleid waar de zekeringblokken van de kofferbak zitten en waar de versterkers voor de in de fabriek gemonteerde Saab-versterkers van de ES3 zouden zitten, als ze er zouden zijn. Toen heb ik de stroom via een splitter/zekeringblok terug naar de versterkers geleid, die zich nu aan de achterkant van de achterbank bevinden, met een beetje 'speling' om de stoel te kunnen laten zakken (en een beschermende kooi voor de versterkers..). Betekent dat het verwijderen van de stoelbekleding voor de veiligheidsgordel - heel eenvoudig, en het laten lopen van de stroomkabel omhoog en door de grote opening achter de veiligheidsgordel, heel duidelijk omdat dit de plek is waar alle bestaande Saab-kabels lopen.
 
Oké, geweldig geschreven! Ik heb het gedaan zoals Paul... een dunne, kleine schroevendraaier door de bestaande rubberen doorvoer van de hoofdkabelboom gestoken.

Het moeilijke deel is dat de hoofdkabelboom aan dezelfde kant zit, dus voor linksgestuurde auto's aan deze kant van de vijver zit hij omhoog en helemaal links onder de stuurkolom. Het is niet erg leuk. Al de rest ziet er hetzelfde uit... je kunt niet via het dashboardkastje bij de kabelboom, dus er is veel lichaamsvervorming nodig om erin te komen en de draad door de firewall te krijgen.

Ik geef ook de voorkeur aan deze methode boven het boren van een gat...
 
Mooi geschreven - een vraag en een opmerking.

Ten eerste vind ik het geweldig dat je die grote doorvoer in de firewall hebt gevonden. Weet iemand waar die zich op LHD-auto's zou kunnen bevinden? Ik denk niet dat ik een versterker ga plaatsen, maar ik kan me voorstellen dat ik deze doorvoer zou gebruiken.

Ten tweede ben ik het niet eens met het idee om een nieuw gat te boren. Onze auto's zijn gegalvaniseerd. Dat betekent dat er een dunne coating van zink op de buitenkant van het plaatwerk zit. Door een gat te boren, wordt onbehandeld metaal blootgesteld aan de lucht en wordt deze bescherming vernietigd. Het is een open vraag of dit een probleem zou zijn gedurende de levensduur van de auto, maar ik zou het niet riskeren.
Ik ging onder de bestuurderskant (LH) en helemaal daaronder zit een rubberen grommet waar draden doorheen gaan. Ik heb een draadtrekker, dus ik heb die daar omhoog geduwd en hij kwam eruit bij de veerpootbrug. Ik heb de draad er gewoon aan vastgeplakt en er zo doorheen getrokken. GEEN PROBLEMEN NA 8 MAANDEN! :)
 
Hé, geweldig geschreven, ik heb dit zelf net in het weekend gedaan, je gids was erg nuttig, ik heb in veel andere auto's versterkers geïnstalleerd, maar nog nooit met de fabrieksheadunit, het was goed om de gids te hebben.

Slechts 1 vraag, want ik wacht nog op de aankomst van mijn line-out converters, ik heb de installatie nog niet afgerond.

Hoe heb je de kabel van zekering 17 getrokken, en heb je het over de zekering in de kofferbak, voor de regensensoren/het schuifdak. Dit is de enige zekering die ik in de auto heb gevonden die alleen aanstaat als de sleutel in het contact zit, dus ik zou die graag willen gebruiken voor de remote van de versterker.

Is er een kans op een kleine gids over hoe je dat aansluit.
 
Discussion starter · #27 ·
Blij te weten dat zoveel mensen hier baat bij hebben gehad :) voor de afstandsbediening om 17 te verbinden, heb ik letterlijk de zekering verwijderd, de draad van de afstandsbediening erin gestoken en de zekering teruggeplaatst, zodat de bladen de draad in de sleuf dwongen. Een iets minder onhandige manier om dit te doen is het kopen van een 'add a fuse', die aftakt van de zekering en uw afstandsbedieningsdraad zijn eigen aparte voeding geeft met zijn eigen onafhankelijke zekering.
 
Blij te weten dat zoveel mensen hier baat bij hebben gehad :) voor de afstandsbediening naar zekering 17, heb ik letterlijk de zekering verwijderd, de afstandsbedieningsdraad erin gestoken en de zekering teruggeplaatst zodat de bladen de draad in de sleuf dwongen. Een iets minder onhandige manier om dit te doen is het kopen van een 'add a fuse' die aftakt van de zekering en je afstandsbedieningsdraad zijn eigen aparte voeding geeft met zijn eigen onafhankelijke zekering
gaat de RCA gewoon rechtstreeks in zekering 17? van de versterker? draait de versterker dan als de auto uit staat? Ik begrijp dit RCA-gedoe niet :(
 
Discussion starter · #30 ·
Nee, de tulp komt van versterker 1, de remote draad vertelt de versterker om aan te gaan wanneer de auto wordt gestart.
 
RCA is het audiosignaal in uw versterker, de draad van zekering 17 gaat naar de remote-aansluiting op uw versterker, dit vertelt uw versterker wanneer hij aan en uit moet gaan. Ik ontdekte dat zekering 17 van het achterste zekeringpaneel het beste werkt (met begeleiding van PaulOliver), omdat deze alleen aanstaat als de auto aanstaat. Daarom schakelt hij de versterker uit en loopt de batterij niet leeg.

Ik heb mijn RCA-kabels van de achterste luidsprekers gehaald, maar ik gebruik deze versterker alleen om de 4 luidsprekers op de hoedenplank van stroom te voorzien. Ik kocht 2 6x9's en de originele 4" luidsprekers.
 
Paul, suggesties over een knallend geluid uit de speakers, (af en toe, alleen als de auto een tijdje in de kou heeft gestaan) Het geknal springt van speaker naar speaker, het komt niet van allemaal tegelijk. Het wordt luider bij een hoger volume.
 
Discussion starter · #33 ·
Slechte kwaliteit line-out converters waren voor mij de oorzaak van het geknal, bekijk ook een ground loop isolator want dat kan helpen (pulsen kunnen afkomstig zijn van andere apparaten in de auto die interferentie veroorzaken). Ik gebruik FLI line-out converters, die zijn goed :)
 
r.e

RCA is het audiosignaal in uw versterker, de draad van zekering 17 gaat naar de remote-aansluiting op uw versterker, dit vertelt uw versterker wanneer hij aan en uit moet gaan. Ik heb ontdekt dat zekering 17 van het achterste zekeringpaneel het beste werkt (met begeleiding van PaulOliver), omdat deze alleen aanstaat als de auto aanstaat. Daarom schakelt hij de versterker uit en loopt de batterij niet leeg.

Ik heb mijn RCA-kabels van de achterste luidsprekers gehaald, maar ik gebruik deze versterker alleen om de 4 luidsprekers op de hoedenplank van stroom te voorzien, ik heb 2 6x9's en de originele 4" luidsprekers gekocht.
Oké, ik had dus twee kleine 4" luidsprekers achterin, dus kan iemand zo vriendelijk zijn om uit te leggen hoe ik de bedrading moet aansluiten?

Neem stroom van de batterij - sluit dit rechtstreeks aan op mijn sub/versterker?
RCA van audiokabels van de 4"?
Line converters? Waar?

Jezus, dit is verwarrend haha! Eerste keer dat ik hiermee te maken heb!
 
Discussion starter · #35 ·
Als u het 4-luidsprekersysteem hebt (geen deurluidsprekers), moet u aftappen van uw achterste 4"-luidsprekers.
Als u het 7-luidsprekersysteem hebt, moet u aftappen van versterker één onder de passagiersstoel (VK-zijde).
Als u het 11-luidsprekersysteem hebt, kunt u aftappen van de 6x9-luidsprekers op de achterste hoedenplank.

Line-omvormers worden in een luidsprekerkabel gesplitst, waarna ze een paar in-line RCA-uitgangen creëren. Vervolgens sluit u uw RCA-kabel aan van de line-omvormer naar uw versterker.

De voedingsdraad loopt van uw accu naar uw versterker. Dit staat los van de remote-draad. De voedingskabel levert een constante stroom aan de versterker, de remote-draad vertelt de versterker wanneer hij aan en uit moet gaan. De remote-draad wordt aangesloten op zekering 17. Dit betekent dat wanneer de auto wordt gestart, zekering 17 stroom ontvangt, wat op zijn beurt de versterker via de remote-draad vertelt om in te schakelen, waardoor u niet vergeet de versterker uit te schakelen.

Ik hoop dat het duidelijk is!
 
Als je het 4-luidsprekersysteem hebt (geen deurluidsprekers), moet je aftappen van je achterste 4" deckluidsprekers.
Als je het 7-luidsprekersysteem hebt, moet je aftappen van versterker één onder de passagiersstoel (VK-zijde).
Als je het 11-luidsprekersysteem hebt, kun je aftappen van de 6x9 luidsprekers op het achterdek.

Line converters splitsen in een luidsprekerkabel, ze creëren dan een paar in-line RCA-uitgangen. Vervolgens laat je je RCA-kabel van de line converter naar je versterker lopen.

De voedingsdraad loopt van je accu naar je versterker. Dit is een apart ding van de remote draad. De voedingskabel levert een constante stroom aan de versterker, de remote draad vertelt de versterker wanneer hij aan en uit moet gaan. De remote draad wordt aangesloten op zekering 17. Dit betekent dat wanneer de auto wordt gestart, zekering 17 stroom ontvangt, die op zijn beurt de versterker vertelt om in te schakelen via de remote draad, dit voorkomt dat je vergeet de versterker uit te schakelen.

Ik hoop dat dat duidelijk is!
Ik heb mijn line converters op de 4" luidsprekers achterin, ik heb 6x9s geplaatst, het leek gewoon makkelijker dan de RCA van de amp1 te laten lopen, en als je je RCA en voeding samen laat lopen, kun je storing krijgen en als je toeren maakt, gaat er meer stroom door je kabel en veroorzaakt het een jankend geluid door de luidsprekers. Ik heb de achterste hoedenplank verwijderd, de kabels van de 4" aansluiting afgeknipt, RCA daarvandaan laten lopen, naar de versterker, dan naar de voeding van de 4" en nieuwe 6x9" luidsprekers heb ik luidsprekerdraden van een 4-kanaals versterker laten lopen. Dit betekent dat de voorste deurluidsprekers op de mijne (7-luidsprekersysteem) momenteel niet aan staan, ik zal een kleinere versterker onder de passagiersstoel laten lopen om ze van stroom te voorzien. Ik mis nog wat line out converters, (hongkong levering duurt eeuwen) ik zal foto's maken van de opstelling zodra ik de line out converters heb geplaatst en ze hier plaatsen zodat je het kunt zien. Ik raad ten zeerste aan om de RCA-kabels niet aan dezelfde kant van de auto te plaatsen als je voedingskabel, tenzij je een zeer hoogwaardige kabel hebt die zeer goed geïsoleerd is, dan kan het goed zijn. Het is een probleem geweest voor mij bij eerdere installaties, en als gekwalificeerd elektrotechnisch ingenieur raad ik dat niet aan vanwege signaalstoringen.

Een goede versterker kan zowel 6x9" als de 4" achterin aansturen, en je kunt nog steeds een Sub plaatsen, ik heb een 4-kanaals 1200W versterker voor het systeem, en 1 kanaal per set luidsprekers is genoeg om een goede verbetering te krijgen ten opzichte van het fabrieksgeluidsysteem. Als je er echt anal over bent en wat geld te besteden hebt, is het simpel, haal gewoon 2 versterkers en split de RCA om een sub aan te sturen, aangezien je High Pass voor je luidsprekers en Low Pass filtering voor je sub zult gebruiken, zou het geen probleem moeten zijn om het op deze manier te doen.

En nogmaals, als je super anal bent lol, RCA van AMP1 aansluitingen voor je sub/2 van de achterste luidsprekers.
 
Discussion starter · #37 ·
De kleine achterste luidsprekers ontvangen alleen hoogfrequent geluid, de deurluidsprekers en 6x9's ontvangen lagerfrequent geluid.

Ik heb mijn deckluidsprekers afgetapt voor mijn sub, het klonk vreselijk! Eenmaal afgetapt op amp1, klonk het 100x beter. Vreemd genoeg werd hetzelfde gevonden toen ik mijn deckluidsprekers versterkte, hoewel ik al snel terugkeerde naar de standaardinstelling toen ik me realiseerde hoe zinloos een versterkte achterkant is!

Je hebt gelijk over het niet samenleggen van een voedingskabel en rca's, ik leg de mijne tegenwoordig onder mijn tapijt in het midden van de auto, mijn rca-kabel is ook afgeschermd (blijkbaar maakt het een verschil).
 
Goed punt over de achterste speakers die alleen high-pass zijn, maar momenteel draaien mijn 6x9" speakers op de kabels van de achterste 4" en er is geen gebrek aan bas. De versterker zou het probleem sowieso moeten oplossen. Ik gebruik de achterste speakers voornamelijk als high-pass met een sub voor de bas, deze combinatie heeft me altijd een kristalhelder geluid gegeven, zelfs op maximaal volume bij eerdere installaties, zal zien of het werkt bij deze installatie als ik de line out converters heb en de versterker aanzet.
 
Juist, ik heb de VIBE bedradingsset gekocht, dus ik heb hetzelfde als jij Paul! Hopelijk helpt dit me om het gemakkelijker te bedraden.

Ik heb gisteren de voedingskabel en de aarding toegevoegd, maar de andere kabels maken het me nog steeds moeilijk!

De grijze kabel met tulpkabels? Waar gaat dit naartoe? Ik denk 1 kant nieuwe versterker en 1 kant oude versterker? Klopt dit? In welke kabels splits ik voor deze kabel?
De blauwe kabel? Rechtstreeks in zekering 17?

Echt waarderen, Nathan
 
Discussion starter · #40 ·
Geen zorgen Nathan, ik help graag.

Dat is een koopjeskit :) echt blij met hoe goed de kwaliteit is voor zo'n lage prijs... Ongeveer het enige fatsoenlijke wat Halfords doet ;ol;

Welke versterker gebruik je? Is het mono, 2-kanaals, 4-kanaals... Mono heeft maar 2 RCA-aansluitingen, waar je gewoon je kabel in steekt, en multi-kanaals versterkers hebben 4 of meer aansluitingen... je hoeft je kabels alleen maar in een van de kanalen te steken en wanneer je je subwooferspeakerdraad in de versterker aansluit, zullen er aansluitingen zijn voor 4 draden (ter waarde van 2 speakers) die je wilt 'overbruggen', waarbij je versterker je laat zien welke draden je moet overbruggen. Dit betekent dat de subwoofer die 2 speakers aan vermogen krijgt, om het zo maar te zeggen

De RCA-kabel moet je aanbrengen vanaf onder je stoel als je het 7-speaker- of 11-speaker-systeem hebt, of vanaf je hoedenplank als je alleen het 4-speaker-systeem hebt. Probeer te voorkomen dat je de voedingskabel en de RCA-kabel naast elkaar legt, omdat dit interferentie kan veroorzaken.

Welke line-level converter heb je? Het dunne ding van Halfords is volkomen nutteloos, ik raad je ten zeerste aan om er een te bestellen (de goedkoopste die ik voor het VK kon vinden):

http://www.ebay.co.uk/itm/FLI-Audio...ccessory-Car-Audio-Di-/170686958335?pt=UK_In_Car-Technology&hash=item27bdbc4aff

Ik gebruik er nu een en de kwaliteit is zoveel beter!

Voor het advies over splitsen, zie SABAs gids in de How to-sectie van het forum

De blauwe draad gaat naar zekering 17 en naar de remote-aansluiting op je versterker
 
21 - 40 of 137 Posts