SaabCentral Forums banner

Help! 2008 9-3 V6 Cabriolet Dak probleem. B1010-08

11K views 17 replies 4 participants last post by  Mimmi  
#1 ·
Hallo vrienden,

Mijn man heeft me net een 9-3 V6 cabriolet uit 2008 gekocht. Hij is perfect. Hij is zwart op zwart, heeft een mooi touchscreen, geen krassen, deuken en de wielen en banden zien er geweldig uit! Degene die deze auto eerder bezat, heeft er behoorlijk goed voor gezorgd. Maar,,,, de kap gaat niet naar beneden. We hebben hem aangesloten op een scanner, maar die geeft alleen een generieke code - B1010-08. Gisteren hebben we de tijd genomen om de computer en de hydraulische motor te testen tegen een andere Saab cabriolet die we hebben, maar willen verkopen, en ze lijken in orde te zijn. Alle tips, adviezen of aanbevelingen zouden zeer gewaardeerd worden.
271782

#5 ·
Ja, het is alleen stilte. De kap beweegt niet. Tijdens het rijden van de auto geeft het een foutmelding, ik kan me de exacte bewoording niet herinneren. Zoiets als "kap sluiten voltooien" of iets dergelijks. We hebben er nog een waarop we de pomp en de computer hebben getest en die lijken beide prima te werken. We hebben ook geen bewijs gezien van lekkage of iets dergelijks.

We zijn er vrij zeker van dat het een sensor moet zijn, maar we kunnen niet achterhalen welke. Niemand hier in de buurt lijkt een Tech2 te hebben.

#11 ·
Ja, het is alleen stilte. De bovenkant beweegt niet. Tijdens het rijden geeft de auto een foutmelding, ik kan me de exacte bewoording niet herinneren. Zoiets als het voltooien van de sluiting van de bovenkant of iets dergelijks. We hebben er nog een waarop we de pomp en de computer hebben getest en die lijken beide geweldig te werken. We hebben ook geen bewijs gezien van lekkages of iets dergelijks.

We zijn er vrij zeker van dat het een sensor moet zijn, maar we kunnen niet achterhalen welke. Niemand hier in de buurt lijkt een Tech2 te hebben.
De bovenkant staat dus omhoog en is vergrendeld. Maar het dashboard geeft een code over het niet voltooien van de sluiting van de bovenkant of iets dergelijks. En het reageert niet op een poging om hem te laten zakken.

Dat doet me vermoeden dat je een probleem hebt met de sensor bij het voorste vergrendelingsmechanisme. Er is ook een kans op een draadknel die het heeft beschadigd. Als het mijn auto was, zou ik daar kijken, op basis van je beschrijving.

Als ik me goed herinner, is het een simpele mechanische schakelaar die deel uitmaakt van de nokkenwerking. Je kunt erbij komen door de bovenkant handmatig te ontgrendelen en handmatig te laten zakken. Dan kun je de voorklep verwijderen en toegang krijgen tot het voorste boogmechanisme en de schakelaar.

#14 ·
Foxtrapper: Wat u voorstelt, is willekeurig (dure) onderdelen gokken en vervangen.
Gebrek aan TECH2 is daar geen excuus voor.

U kunt naar mij toe komen en ik zal u laten zien welke sensor defect is. Ik heb verschillende problemen met de softtop opgelost.

#15 ·
Mimmi, ik heb niets gezegd over gokken en er onderdelen op gooien. Ik heb een aantal eenvoudige niet-Tech2 diagnostische procedures gegeven die ze zelf kunnen doorlopen, zonder kosten.

Natuurlijk, een Tech2 zou de diagnose sneller en gemakkelijker maken. Maar dat is niet de enige manier om de dansvloer over te steken.

#17 ·
Een gok is: "U heeft slijtage aan de scharnieren van de tonneau cover." U zou gelijk kunnen hebben, maar waarschijnlijk niet.

U houdt niet van onderzoek of diagnose. Dat heeft u heel duidelijk gemaakt.

@Jenn5217, hier is een webpagina met zeer goede informatie over hoe de kap werkt en waar de verschillende componenten zich bevinden. Het zal u veel helpen bij het begrijpen van het systeem en hopelijk bij het repareren ervan.

Kijk vooral naar de stappen van de werking. Als de voorste boog niet vergrendelt (of het vergrendelingssignaal via de sensor ziet), stopt deze. De achterste boog zal uiteindelijk onder de zwaartekracht naar beneden vallen. U kunt dus best wel eens een valse of onvolledig omhooggebrachte kap hebben. U kunt hem misschien voor de gek houden door de kap handmatig te vergrendelen. Evenals het handmatig ontgrendelen van de kap, hopelijk de zuiger op de cilinder langs of tot aan de sensoren duwend.

Er zijn een aantal dingen die ervoor kunnen zorgen dat de sensor verkeerd leest of dat de cilinder de volledige positie niet bereikt. De meeste daarvan kunt u zien en verhelpen met handgereedschap. Vooral als u de kap naar beneden haalt en die voorste boogafdekking eraf haalt. Dan kunt u het systeem in werking zien.

#18 ·
Er zijn meerdere sensoren, waarvan de meeste gedupliceerd zijn. Als 1 sensor defect is, heb je helemaal geen waarschuwing.
Ng9-3 heeft GEEN sensoren van het microswitch-type, dus je KUNT ze NIET met handgereedschap meten.