@Aarthology, gisteravond (lokale Nederlandse tijd) maakte ik een grapje over het open luchtfilter en hintte ik je naar een ander onderwerp, over een open luchtfilter + de intercooler en legde ik uit over de koelfunctie van de lucht met behulp van de intercooler.
Hoe koeler de lucht is die een motor binnenstroomt, hoe meer zuurstof die lucht bevat, maar met een open luchtfilter, dat hete lucht rechtstreeks uit een motorruimte zuigt die veel heter is dan de lucht buiten de motorruimte, is de functie van de intercooler voor een groot deel/bijna volledig verpest.
Laten we zeggen, het is een getal "uit mijn duim", de intercooler koelt de lucht die erdoorheen stroomt, nadat deze door de turbo is gecomprimeerd en verwarmd, met 25°C af en de lucht die door het luchtfilter is gegaan, is gestegen met (nogmaals, alleen een getal voor nu) 20°C veroorzaakt door de hete lucht uit de motorruimte, wat is dan het effect van de intercooler?
Tenminste een verminderd effect, maar waarschijnlijker een zeer marginaal of (bijna) nutteloos effect.
Koelere lucht in de motor, die meer zuurstof bevat, maakt het mogelijk om meer brandstof in te brengen, meer brandstof en meer zuurstof samen zullen uiteindelijk meer vermogen geven en is iets wat telt voor elke motor, met of zonder turbo en dan hangt het ervan af of er een intercooler is of niet, uiteindelijk de intercooler.
Zelfs een motor met zelfs de meest simplistische carburateur, 2 kleppen per cilinder, laten we teruggaan in de tijd en een zeer basic Chevrolet150/One-Fifty (
https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_150) uit de jaren 1950 selecteren, geeft het meeste effect/paardenkracht met zo koel mogelijke lucht voor de verbranding.
Als je een luchtfilter met lage weerstand wilt hebben, houd het dan bij een element dat identieke afmetingen heeft en direct in de originele filterbehuizing past, wat het mogelijk maakt om zo koel mogelijke lucht de motor binnen te laten stromen, die van buiten de hete motorruimte kwam.
Alles van dit antwoord, maar met andere en zo min mogelijk woorden:
Houd de lucht die in elke motor stroomt zo koel mogelijk.