SaabCentral Forums banner

YO YO YO wat is er aan de hand jongens! EERSTE KEER SAAB EIGENAAR HIER!

206 views 16 replies 10 participants last post by  Aarthology  
#1 ·
Yo iedereen!? Wie had gedacht dat een SAAB een soort van leuke auto kon zijn!? Ik heb net een nieuwe Turbo geïnstalleerd in mijn 2007 93 AERO WAGON die ik voor $1000 heb gekocht... hij reed goed (eigenlijk heb ik er sinds ik hem kreeg DAGELIJKS aan gewerkt) maar de Turbo MOEST vervangen worden! Dat heb ik nog nooit gedaan en OMFG het was een LETTERLIJK MONSTER. Maar ik ben nog wat dingen aan het uitzoeken...
Image

Image
 
2007 Saab 93 Aero Wagon owns
Brand New Turbo Install
#3 ·
@aerojon, de motorruimtes van deze SAAB's 9-3 met de 2.8V6Turbo zijn zo koel mogelijk, het is er bijna ijskoud in deze motorruimtes, dus een paar graden extra voorverwarming voor de lucht die naar de motor stroomt is niet verkeerd, maar, @Aarthology, als je zo'n open luchtfilter wilt, waarom haal je de intercooler er niet af en plaats je dat filter op de plek waar de intercooler ooit zat? Om je een beetje verder te helpen hoe ik denk over dit soort luchtfilters, zou je (klik alsjeblieft op ->) dit onderwerp kunnen bekijken en dan wordt duidelijk waarom ik voorstelde de intercooler weg te halen.
 
#7 ·
@aerojon, de motorruimtes van deze SAAB's 9-3 met de 2.8V6Turbo zijn zo koel mogelijk, het is bijna vrieskoud in deze motorruimtes, dus een paar graden extra voorverwarming voor de lucht die naar de motor stroomt is niet verkeerd, maar, @Aarthology, als je zo'n open luchtfilter wilt, waarom haal je de intercooler niet weg en plaats je dat filter op de locatie waar de intercooler ooit te vinden was?
Om je een beetje verder te helpen hoe ik denk over dit soort luchtfilters, zou je kunnen kijken in (klik alsjeblieft op ->) dit onderwerp en dan zal het duidelijk zijn waarom ik heb voorgesteld de intercooler weg te halen.
WOW, nu heeft ons eigen Nederlandse raadapparaat de bank geraakt!
Hij is nu erg high op drugs (dankzij het Nederlandse liberale drugsbeleid).

NEGEER DIT "ADVIES"!
 
#4 ·
Negeer het bovenstaande volledig. U kunt de IC niet verwijderen, het is een belangrijk onderdeel van het inlaatsysteem, het is er om de samengeperste lucht te koelen die van de turbo naar de gasklephuis/inlaatspruitstuk wordt gevoerd.
 
#8 ·
@Aarthology, gisteravond (lokale Nederlandse tijd) maakte ik een grapje over het open luchtfilter en hintte ik je naar een ander onderwerp, over een open luchtfilter + de intercooler en legde ik uit over de koelfunctie van de lucht met behulp van de intercooler.
Hoe koeler de lucht is die een motor binnenstroomt, hoe meer zuurstof die lucht bevat, maar met een open luchtfilter, dat hete lucht rechtstreeks uit een motorruimte zuigt die veel heter is dan de lucht buiten de motorruimte, is de functie van de intercooler voor een groot deel/bijna volledig verpest.
Laten we zeggen, het is een getal "uit mijn duim", de intercooler koelt de lucht die erdoorheen stroomt, nadat deze door de turbo is gecomprimeerd en verwarmd, met 25°C af en de lucht die door het luchtfilter is gegaan, is gestegen met (nogmaals, alleen een getal voor nu) 20°C veroorzaakt door de hete lucht uit de motorruimte, wat is dan het effect van de intercooler?
Tenminste een verminderd effect, maar waarschijnlijker een zeer marginaal of (bijna) nutteloos effect.
Koelere lucht in de motor, die meer zuurstof bevat, maakt het mogelijk om meer brandstof in te brengen, meer brandstof en meer zuurstof samen zullen uiteindelijk meer vermogen geven en is iets wat telt voor elke motor, met of zonder turbo en dan hangt het ervan af of er een intercooler is of niet, uiteindelijk de intercooler.
Zelfs een motor met zelfs de meest simplistische carburateur, 2 kleppen per cilinder, laten we teruggaan in de tijd en een zeer basic Chevrolet150/One-Fifty (https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_150) uit de jaren 1950 selecteren, geeft het meeste effect/paardenkracht met zo koel mogelijke lucht voor de verbranding.
Als je een luchtfilter met lage weerstand wilt hebben, houd het dan bij een element dat identieke afmetingen heeft en direct in de originele filterbehuizing past, wat het mogelijk maakt om zo koel mogelijke lucht de motor binnen te laten stromen, die van buiten de hete motorruimte kwam.

Alles van dit antwoord, maar met andere en zo min mogelijk woorden:
Houd de lucht die in elke motor stroomt zo koel mogelijk.
 
#10 ·
Wow, wat twijfelachtig advies in deze thread...

De 2.8 kan zeker profiteren van een verbeterde intercooler. DO88 maakt er een voor uw auto.

Wat de motor betreft, bij een grotendeels standaard motor is de standaard luchtinlaat met een beter filter prima. Zodra u veel vermogen begint te maken, kan een open luchtfilter zinvol zijn, aangezien de totale luchtstroom dan belangrijker zal zijn dan de IAT vóór de intercooler. Mijn Camaro levert 1230 pk en mijn luchtfilter staat open naar de motorruimte. Maar u bent er nog niet helemaal, dus ik zou voorlopig bij de gesloten luchtfilteropstelling blijven. ;)
 
  • Like
Reactions: bob3000
#15 ·
Soms is een open luchtinlaat gewoon leuk.
Ondanks de luchttemperaturen is het gewoon leuk om naar de geluiden te luisteren die het kan maken, vooral op de v6 is leuk.
Bij het benzinestation waar ik in de jaren zeventig als kind werkte, kwamen de politieagenten binnen en vroegen ons om het deksel van het luchtfilter van hun Plymouth Fury patrouillewagens om te draaien, zodat ze dat grote viercilinder zuigende geluid kregen als ze gas gaven.

We deden het bij mijn vaders Sport Suburban stationwagen met de 383 en hij vond het geweldig.
 
#13 ·
Ik heb er een op mijn 3.0 Ranger (145 pk?) Het geeft hem een keelklank. Soms, als je de toeren goed raakt, klinkt hij zelfs als een V8. De originele doos was weg toen ik hem kocht, dus ik heb hem nooit teruggewisseld en hij krijgt sowieso een 302, dus het kan me eigenlijk niet schelen. 🤣
 
#14 ·
Ik heb een CAI geërfd van de PO op mijn 2.0. Het klinkt veel beter, heeft verder geen invloed op de prestaties. Ik heb dwars door het land getrokken, op hoogte, door het zuidwesten in de zomer, enz. enz. Er is geen verschil in prestaties. Je zult gewoon niet genoeg doen om het effectief te laten oververhitten.