SaabCentral Forums banner
21 - 40 of 56 Posts
Welke veranderingen zijn er van een T5 naar een T7?
Ik weet dat een van de grotere veranderingen in de ECU van T5/T5.5 naar T7 is dat T7 een luchtmassameter gebruikt, maar T5 schat/berekent de luchtmassa uit een combinatie van RPM, inlaatspruitstukdruk en inlaatluchttemperatuur. Zoals de naam al aangeeft, is Trionic 7 eigenlijk gewoon een bijgewerkte Trionic 5.5, en de twee lijken meer op elkaar dan niet.
 
1996 Saab 900 SE Turbo - Het opnieuw toewijzen van de ECU via OBD2

Ik heb een 1996 Saab 900 SE Turbo (B204L) - ik neem aan dat deze de Trionic 5 ECU heeft. In het verleden heb ik mijn laptop aangesloten via een ODB2/USB-kabel en kon ik de motoruitvoer uitlezen via programma's zoals digimoto, palmer performance dyno program en een paar andere. Ik heb het Trionic5 ECU-programma gedownload van http://trionic.mobixs.eu/, maar heb nooit de kans gehad om het uit te voeren. Ik geloof dat ik heb gelezen dat je een originele ECU opnieuw kunt toewijzen via de ODB2-kabel, zolang het de originele ECU is, maar je moet deze natuurlijk eerst flashen. Is dit waar? Kan ik het zelf opnieuw toewijzen via de OBD2 en als ik het flash, krijg ik dan grote problemen tijdens het opnieuw toewijzen? (Ik ben natuurlijk van plan om de originele kaart te back-uppen), maar ik wil niet dat er iets misgaat waardoor ik met een kapotte ECU kom te zitten!

Ik wil geen hele nieuwe ECU kopen voor meer vermogen en ik wil niet rechtstreeks in de ECU hoeven te tikken, aangezien ik al een OBD2-kabel tot mijn beschikking heb of een nieuwe eprom moet kopen en die in de ECU moet solderen... HELP AUB!
 
Een ding dat moet worden aangepakt, is dat om live te kunnen tunen, je een "ram unlocked" .bin op de ecu moet flashen. Ik heb de documentatie gelezen, maar ik heb nog steeds geen idee hoe ik het moet "ontgrendelen". Ik vink het vakje ram locked in het firmwaremenu uit, maar het staat altijd weer aangevinkt als ik er terug in ga. Dus als het zichzelf altijd weer vergrendelt, hoe in godsnaam flasht ik het dan met de ram unlocked?
 
Een ding dat aangepakt moet worden, is dat om live te kunnen tunen, je een "ram unlocked" .bin op de ecu moet hebben geflasht. Ik heb de documentatie gelezen, maar ik heb nog steeds geen idee hoe ik het moet "unlocken". Ik vink het ram locked vakje uit in het firmware menu, maar het staat altijd weer aangevinkt als ik er terug in ga. Dus als het zichzelf altijd weer vergrendelt, hoe in godsnaam flash ik het dan met de ram unlocked?
Gebruik de BDM-interface om de ECU opnieuw te flashen met een firmware-image waarvan de RAM is ontgrendeld.
 
De T5suites kunnen bestaande T5-firmwares aanpassen met behulp van de 'tuning wizard', maar naarmate er meer parameters worden gewijzigd naarmate men de stages doorloopt, is er wellicht extra voordeel om het door een ervaren persoon te laten bekijken. De fabriek T5-setup heeft wat speling om zich aan te passen aan de lagere stage1 mods, daarna neemt de rechtvaardiging voor een professionele dyno/wideband retune toe.
 
Het enige lastige punt met die ebay USB canbus interface is dat ik niet zeker weet of de Trionic5suites compatibel zouden zijn, dus het zou kunnen dat je er alleen voor staat bij de software interface met de ECU als je iets anders gebruikt dan een Lawicel canbus Interface of JohnC's CombiAdapter.
 
Er zijn slechts 4 ondersteunde adapters voor trionic suites.

1. Combiadapter (Johnc)
2. UsbBdm (Johnc)
3. Deltawave lptbdm (ebay)
4. Lawicel canusb (?) nooit naar een gezocht

Andere adapters kunnen al dan niet werken.

Twee doe-het-zelf adapterplannen zijn beschikbaar op ecuproject. Eén is een usbbdm en de andere is Justfortrionic (vergelijkbaar met combiadapter). Als je handig bent met een soldeerbout, zullen deze werken.
 
De enige manier om een gebrickte ECU te herstellen is met een BDM-apparaat. De enige persoon die ik ken die deze maakt, is een man die bekend staat als "Johnc" op ecuforums.com. Ik weet niet zeker of hij een Saabcentral-lid is.
Ik zou er vele manen geleden voor hebben gedood voor een tutorial als deze toen T5Suite op de markt kwam, goed gedaan man! Ik heb een JohnC BDM-apparaat en je kunt een ECU opnieuw flashen waarop een slechte bin is geschreven, maar ik merk dat veel ECU's slechte flashchips hebben en weigeren te schrijven; ongeacht hoeveel spanning ik gebruik. Heel zelden krijg ik een T7-box met slechte flashchips...
 
Ik wil de zeer goed geschreven, informatieve en beknopte tutorial van de auteur niet afdoen, maar ik voel dat ik commentaar moet geven op sommige delen ervan, omdat verschillende dingen misleidend lijken.

Het belangrijkste probleem is met de verbindingen met de ECU bij het bench flashen ervan. De auteur geeft aan dat er slechts 8 (acht) draden op de ECU aangesloten hoeven te worden:


Image



Uit de tutorial worden we geĂŻnformeerd dat:


  1. +15V van de voeding moet worden aangesloten op pinnen 1, 48 en 60 op de ECU (gemarkeerd als een rode stip);
  2. de massa van de voeding moet worden aangesloten op pinnen 24 en 25 (pin 25 is niet genummerd/gelabeld) op de ECU (gemarkeerd als een zwarte stip);
  3. CAN_H aangesloten op pin 62 op de ECU; en CAN_L aangesloten op pin 63 op de ECU;


Nu tel ik slechts 7 (zeven) verbindingen; hoeft pin 65 op de ECU en gemarkeerd met een rode stip die +15V van de voeding aangeeft, ook niet te worden aangesloten?


Zou het voor iedereen duidelijker zijn dat pin 25 (massa van de voeding) ook als zodanig is gelabeld/gemarkeerd?


Stel dat de bovenstaande toevoegingen worden gedaan en we tellen het aantal verbindingen met de ECU, inclusief pin 65 (+15V van de voeding), dan hebben we in totaal 8 (acht).


Dit zijn pinnen 1, 24, 25, 48, 60, 62, 63 en 65.


Ik hoop dat ik tot nu toe duidelijk ben?....?


Nu neem ik aan dat pinnen 13, 23, 47 en 70 op de ECU (zwart gelabeld) alleen ter referentie worden gemarkeerd. Het moet wel zo zijn, want die pinnen komen om geen andere reden voor in de tutorial.

Het andere probleem waar ik moeite mee heb, is de 120 Ohm weerstand, ik kan niet uitvinden of deze parallel over Can_H en CAN_L gesoldeerd moet worden; of dat de weerstand in serie op zowel Can_H als CAN_L gesoldeerd moet worden. Dit is mijn belangrijkste probleem en ik hoop dat iemand hier wat licht op kan werpen.

Ik hoop dat de auteur van deze informatieve tutorial commentaar wil geven en alles wil bevestigen wat waar is en dit 100% foutloos wil maken. Naar mijn mening zit alles in de details, de kleine dingen zijn het belangrijkst en als je geconfronteerd wordt met de mogelijkheid om je ECU te degraderen tot een presse-papier, dan vind ik het noodzakelijk om ervoor te zorgen dat alle informatie waterdicht is.
 
Het andere probleem waar ik moeite mee heb, is de 120 Ohm weerstand. Ik kan niet uitvinden of deze parallel gesoldeerd moet worden over Can_H en CAN_L; of dat de weerstand in serie gesoldeerd moet worden op beide Can_H en CAN_L. Dit is mijn belangrijkste probleem en ik hoop dat iemand hier wat licht op kan schijnen.

CAN_H en CAN_L worden overbrugd door de 120 Ohm weerstand
 
HĂ© Boatguy, ik denk dat je vergeten bent om aanhalingstekens te zetten om de tekst die je uit mijn bericht hebt geselecteerd. Maakt niet uit, het maakt niet uit.

Dus uit je gebruik van het woord "overbrugd" begrijp ik dat de 120 Ohm weerstand parallel tussen/over CAN_H en CAN_L is gesoldeerd. Heb je dit zelf gedaan?

CAN_H en CAN_L zijn bedoeld om samen te worden gedraaid voor de beste resultaten, dus waar zou je de 120 Ohm weerstand solderen? De enige logische plek zou de plek zijn waar CAN_H en CAN_L niet samen zijn gedraaid en zo dicht mogelijk bij de CAN- of SFI-connector. Wat niet veel ruimte geeft om te manoeuvreren.

Rekening houdend met al het bovenstaande en het allerbelangrijkste om een "gebrickte" ECU te kunnen herstellen, heb ik een CombiAdaptor van johnc besteld.

Vergeleken met de Lawicel CANUSB-interface is de CombiAdaptor zoveel veelzijdiger, wat in feite betekent dat je veel meer waar voor je geld krijgt.

Ik kijk ernaar uit om ermee te spelen, maar ik moet eerst een heleboel lezen.

Boatguy, ik hoop dat ik contact met je kan opnemen als ik problemen tegenkom?...? Bedankt.
 
Ik heb veel meer ervaring met t7 dan met t5, maar ik zal zeker proberen te helpen waar ik kan. ;ol; Als je voor de combiadapter gaat, hoef je je geen zorgen meer te maken over de weerstand, aangezien de adapter die ingebouwd heeft. Ik heb 100 euro inclusief verzendkosten voor de mijne betaald. Het is echt een eerlijke prijs als je bedenkt dat je twee adapters in één krijgt.
 
Bedankt Boatguy, ik kijk ernaar uit. Er kan niet zoveel verschil zijn tussen T5 en T7. Ik weet dat het flashen van een T7 ECU slechts 12V vereist, terwijl de T5 ECU 15V vereist.

Ja, ik merkte dat de CombiAdaptor de 120 Ohm weerstand ingebouwd heeft, het maakt het een stuk makkelijker. Johnc heeft in mijn ogen een kunstwerk gemaakt en het is het geld meer dan waard dat je ervoor betaalt.

Ik moet alleen nog een reserve T5.5 ECU, wat elektrische componenten/adapters/pinnen en een geschikte voeding vinden. Dan ben ik klaar om te gaan.
 
Image


Deze afbeelding is niet helemaal "duidelijk" voor een eerste keer. Ze nummeren andere pinnen als referentie, laten het nummer 25 weg, etc.

Voor USB BDM (of het nu via combi-adapter of dedicated JohnC USB BDM wordt gedaan) zijn de daadwerkelijke "stippen" wat je "verondersteld" wordt te observeren (blauw en groen kunnen worden genegeerd voor de BDM-methode) wat misleidend kan zijn omdat ze "zwart" gebruikten voor de ongebruikte pinnen, wat de indruk wekt dat 23, 70, etc. negatief zijn. Pagina 124 in het ene PDF-bestand geeft aan waar elke ECM-pen mee verbonden is, maar nogmaals, een nieuwe persoon die dit nog nooit heeft bekeken, zou dat niet weten, aangezien de PDF-bestanden (minstens 2 verschillende) veel vage info behandelen, en niet in de juiste volgorde. Plus het is verwarrend wat er daadwerkelijk nodig is voor de adapter die je gebruikt, en wat niet. Om nog maar te zwijgen van het feit dat sommige info gericht was op oudere apparaten, en je door de PDF-bestanden moet springen om info te vinden die relevant is.

Pinnen 1, 48, 60, & 65 zijn 15v+ (hebben minstens 15v nodig om te flashen, sommige hebben 18v nodig, ZORG ERVOOR dat het DC is en NIET AC afkomstig van de PSU) Ik raad aan om afgeschermde vrouwelijke spade-aansluitingen van Radio Shack te gebruiken in plaats van een echte ECM-harnas, omdat krokodillenklemmen een strakke pasvorm hebben met de afscherming erop. Probeer het niet te stoten tijdens het lezen/flashen. Zorg ervoor dat het op iets staat dat geen statische elektriciteit produceert of elektriciteit geleidt (geen metalen werkstations) en laat de draden niet bungelen - wil geen losse verbinding die er nauwelijks is.

Neg (-) aardpinnen zijn ALLEEN 24 en 25. (25 is niet genummerd; dit is wat ik gebruikte om de mijne te lezen en te flashen)


Nu, de "8" verbindingen op T5 verwijzen naar de "8" pinnen die je op het bord moet solderen. T7 heeft "10" pinnen die gesoldeerd moeten worden. Dit is alleen nodig voor de BDM (background debugger mode) interface ;ol;

Een andere fout in de literatuur is dat de lintdraad naar buiten moet komen en "weg" van de ECM-printplaat moet wijzen. De BDM-draad die bij mijn combi-adapter werd geleverd, werkte NIET toen de connector en bedrading "weg"/van de ECM af wezen. Moest het 180 graden draaien en "omdraaien". Hoewel de 2 ongebruikte pen-gaten in de connector nog steeds over dezelfde kant uitstaken. Dus, als je naar beneden kijkt op de ECM terwijl de cover eraf is, met de fabrieksharnas pinnen (gebruikt voor inschakelen) naar het noorden/boven wijzend, kijkend van een top-down perspectief, hingen de 2 "ongebruikte" pen-gaten over de rechterkant, met het lint naar boven/noord naar de fabrieksharnas pinnen. Als je consequent een MCU-"fout" krijgt zoals "MCU stopt niet" of time-out met BDM-tool, en alle 8 gesoldeerde pinnen veilig/correct gesoldeerd zijn, probeer dan de stekker op de ECM om te draaien. De combi-adapter heeft een keyed BDM-stekker, dus die kan niet worden omgedraaid, tenzij je een generieke kabel gebruikt.

Als BDM Tool vastloopt (reageert niet) bij het proberen te sluiten, of "stop" of "exit" te selecteren, geeft READ een foutmelding, dan hangen de ongebruikte "gaten" van de stekker over de verkeerde kant.
 
21 - 40 of 56 Posts