Ik heb besloten om een complete tutorial te maken voor beginners over hoe je een Trionic 5 (T5) ECU kunt aansluiten op een computer voor aangepaste tuning en live monitoring mogelijkheden. De kennis van dit artikel is er en is gebruikelijk voor sommige mensen. Ik heb talloze uren besteed aan het onderzoeken van verschillende dingen op het web om erachter te komen hoe dit gedaan wordt. Dit is de no-nonsense, eenvoudige en overtuigende connectiviteitsoplossing voor degenen onder ons met T5 ECU's. Laat me je uren aan onderzoek besparen.
Allereerst maakt deze methode gebruik van de meest moderne CAN USB. Er zijn verschillende methoden om de ECU op een computer aan te sluiten, en er lijken steeds nieuwe methoden te worden ontdekt. Dit is de methode die ik het gemakkelijkst vond.
_________________________________________________________________
Dit artikel is relevant voor de T5 ECU. De techniek is echter bijna identiek aan die van jullie die T7 op je 93's hebben. Hoe weet je of je T5 hebt? Als je een rode Direct Ignition Cassette hebt, heb je T5. Deze ECU-software werd gebruikt op alle 900's en 9000's van 1994 tot 1998.
_________________________________________________________________
Nu gaan we eerst door hoe je je ECU op je computer aansluit voor live monitoring doeleinden. Dit betekent de mogelijkheid om een laptop in de auto te hebben terwijl je rijdt en honderden verschillende dingen te monitoren. Er is nu ook de mogelijkheid om je ECU live te tunen terwijl je rijdt, maar dat komt later aan bod. Het belangrijkste gebruik hiervoor is om een tune te testen.
Dingen die je nodig hebt
-Lawicell USB naar CAN converter (CANUSB)
https://imagecraft.com/jumptocan.html
Dit is duur voor de meeste mensen, maar zeker de moeite waard. CAN is een oude technologie die veel moderne pc's niet hebben. Deze adapter maakt het mogelijk voor nieuwe pc's (Win XP, Vista, 7, 8) om CAN-connectiviteit te hebben.
-DB9 Female Adapter
Amazon.com: PCCables.com 6ft DB9 Female to Mini Din 8-pin Male: Computers & Accessories
Dit is hoe je verbinding maakt met je ECU vanaf de CANUSB-adapter. Als je nog oude printerkabels hebt liggen, kun je er misschien een vinden. Ze worden ook verkocht bij radio shack in de lades met elektrische onderdelen. Je kunt er daar ook een ophalen voor ongeveer 6 dollar. Probeer er gewoon een te vinden die al draden heeft die eruit komen, het maakt het een stuk gemakkelijker. Als je de mogelijkheid wilt hebben om zowel live monitoring als volledige ECU-flashing te doen, neem dan twee van deze.
-Windows PC (Laptop)
Moet Windows XP, Vista, 7 of 8 draaien. Het gebruik van Windows 8 is een beetje lastiger. Ik zou aanraden om 8 niet te gebruiken, maar je kunt het wel. Als je dat doet, lees dan dit artikel http://www.can232.com/?p=340 Dit betreft het installeren van de CANUSB-drivers op een Windows 8-pc. Ik heb het gedaan, dus ik weet dat het mogelijk is.
-Elektrische multimeter
De meeste mensen hebben er al een, zo niet, haal er dan een bij Radioshack of Walmart voor ongeveer 25 dollar.
-Algemene elektrische gereedschappen
-Tang, draadknippers, draadstrippers, wat reserve draad, draadmoeren ect.
_________________________________________________________________
TUTORIAL
Installeer drivers voor CANUSB op http://www.can232.com/?page_id=75
-Je hebt FTDI-drivers nodig, evenals het CANUSB DLL-driverpakket voor je besturingssysteem
-Neem een DB9-connector en zoek pinnen 2, 3 en 7. Deze 3 pinnen moeten draadaders hebben die gestript zijn. Gebruik je multimeter om erachter te komen welke draden met welke pinnen zijn verbonden en gebruik de bijbehorende draad bij het aansluiten op de SFI. Dit is wat wordt aangesloten op de SFI-connector in de auto.
-Zoek de SFI-connector in de auto. De SFI-connector bevindt zich op dezelfde draadboom als de ECU. De ECU bevindt zich in de voetenruimte aan de passagierskant. Het dashboardkastje moet worden verwijderd voor gemakkelijke toegang. Zodra je de ECU hebt gevonden, volg je de draden ongeveer 1 voet omhoog en daar zou je een connector moeten vinden waar niets op is aangesloten.
-De bovenstaande afbeelding toont het schema voor het bedraden van de DB9 naar de SFI-connector. (en een foto van de SFI-connector zelf)
Je kunt de kleuren van de draden op de SFI gewoon onthouden en ze knippen en solderen/draadmoeren gebruiken, of je kunt klemmen krimpen en ze onder de pinnen schuiven. Beide werken.
-Op dit punt moet je t5suite 2.0 downloaden/installeren
http://trionic.mobixs.eu/
OPMERKING: Ik raad ten zeerste aan om de t5-documentatie PDF te lezen, evenals de t5suite 2.0 handleiding PDF. Ze zijn zeer goed geschreven en zeer informatieve stukken literatuur die in grote diepte uitleggen hoe elk aspect van de ECU van onze auto's werkt, hoe te tunen en te flashen, evenals t5suite zelf.
Nu, met de DB9-aders aangesloten op de SFI, sluit je de DB9 aan op de CANUSB en sluit je die aan op de USB van de computer.
Start t5suite en ga naar het tabblad Online Tuning. Start vervolgens de auto en druk linksboven op Connect ECU. Dan staat er bovenaan een knop "Configure Realtime Panel". In de rechterbenedenhoek van het scherm moet ECU connected staan.
Als er geen fouten optreden en de nummers veranderen, ben je klaar. Geniet van live monitoring, evenals een AFR-meter.
PS. Ik zal de komende dagen meer foto's van mijn setup toevoegen. Ik heb dit laat in de nacht geschreven. Excuseer eventuele fouten en gebruik het zoals altijd op eigen risico.
Allereerst maakt deze methode gebruik van de meest moderne CAN USB. Er zijn verschillende methoden om de ECU op een computer aan te sluiten, en er lijken steeds nieuwe methoden te worden ontdekt. Dit is de methode die ik het gemakkelijkst vond.
_________________________________________________________________
Dit artikel is relevant voor de T5 ECU. De techniek is echter bijna identiek aan die van jullie die T7 op je 93's hebben. Hoe weet je of je T5 hebt? Als je een rode Direct Ignition Cassette hebt, heb je T5. Deze ECU-software werd gebruikt op alle 900's en 9000's van 1994 tot 1998.
_________________________________________________________________
Nu gaan we eerst door hoe je je ECU op je computer aansluit voor live monitoring doeleinden. Dit betekent de mogelijkheid om een laptop in de auto te hebben terwijl je rijdt en honderden verschillende dingen te monitoren. Er is nu ook de mogelijkheid om je ECU live te tunen terwijl je rijdt, maar dat komt later aan bod. Het belangrijkste gebruik hiervoor is om een tune te testen.
Dingen die je nodig hebt
-Lawicell USB naar CAN converter (CANUSB)
https://imagecraft.com/jumptocan.html
Dit is duur voor de meeste mensen, maar zeker de moeite waard. CAN is een oude technologie die veel moderne pc's niet hebben. Deze adapter maakt het mogelijk voor nieuwe pc's (Win XP, Vista, 7, 8) om CAN-connectiviteit te hebben.
-DB9 Female Adapter
Amazon.com: PCCables.com 6ft DB9 Female to Mini Din 8-pin Male: Computers & Accessories
Dit is hoe je verbinding maakt met je ECU vanaf de CANUSB-adapter. Als je nog oude printerkabels hebt liggen, kun je er misschien een vinden. Ze worden ook verkocht bij radio shack in de lades met elektrische onderdelen. Je kunt er daar ook een ophalen voor ongeveer 6 dollar. Probeer er gewoon een te vinden die al draden heeft die eruit komen, het maakt het een stuk gemakkelijker. Als je de mogelijkheid wilt hebben om zowel live monitoring als volledige ECU-flashing te doen, neem dan twee van deze.
-Windows PC (Laptop)
Moet Windows XP, Vista, 7 of 8 draaien. Het gebruik van Windows 8 is een beetje lastiger. Ik zou aanraden om 8 niet te gebruiken, maar je kunt het wel. Als je dat doet, lees dan dit artikel http://www.can232.com/?p=340 Dit betreft het installeren van de CANUSB-drivers op een Windows 8-pc. Ik heb het gedaan, dus ik weet dat het mogelijk is.
-Elektrische multimeter
De meeste mensen hebben er al een, zo niet, haal er dan een bij Radioshack of Walmart voor ongeveer 25 dollar.
-Algemene elektrische gereedschappen
-Tang, draadknippers, draadstrippers, wat reserve draad, draadmoeren ect.
_________________________________________________________________
TUTORIAL
Installeer drivers voor CANUSB op http://www.can232.com/?page_id=75
-Je hebt FTDI-drivers nodig, evenals het CANUSB DLL-driverpakket voor je besturingssysteem
-Neem een DB9-connector en zoek pinnen 2, 3 en 7. Deze 3 pinnen moeten draadaders hebben die gestript zijn. Gebruik je multimeter om erachter te komen welke draden met welke pinnen zijn verbonden en gebruik de bijbehorende draad bij het aansluiten op de SFI. Dit is wat wordt aangesloten op de SFI-connector in de auto.
-Zoek de SFI-connector in de auto. De SFI-connector bevindt zich op dezelfde draadboom als de ECU. De ECU bevindt zich in de voetenruimte aan de passagierskant. Het dashboardkastje moet worden verwijderd voor gemakkelijke toegang. Zodra je de ECU hebt gevonden, volg je de draden ongeveer 1 voet omhoog en daar zou je een connector moeten vinden waar niets op is aangesloten.


-De bovenstaande afbeelding toont het schema voor het bedraden van de DB9 naar de SFI-connector. (en een foto van de SFI-connector zelf)
Je kunt de kleuren van de draden op de SFI gewoon onthouden en ze knippen en solderen/draadmoeren gebruiken, of je kunt klemmen krimpen en ze onder de pinnen schuiven. Beide werken.
-Op dit punt moet je t5suite 2.0 downloaden/installeren
http://trionic.mobixs.eu/
OPMERKING: Ik raad ten zeerste aan om de t5-documentatie PDF te lezen, evenals de t5suite 2.0 handleiding PDF. Ze zijn zeer goed geschreven en zeer informatieve stukken literatuur die in grote diepte uitleggen hoe elk aspect van de ECU van onze auto's werkt, hoe te tunen en te flashen, evenals t5suite zelf.
Nu, met de DB9-aders aangesloten op de SFI, sluit je de DB9 aan op de CANUSB en sluit je die aan op de USB van de computer.
Start t5suite en ga naar het tabblad Online Tuning. Start vervolgens de auto en druk linksboven op Connect ECU. Dan staat er bovenaan een knop "Configure Realtime Panel". In de rechterbenedenhoek van het scherm moet ECU connected staan.
Als er geen fouten optreden en de nummers veranderen, ben je klaar. Geniet van live monitoring, evenals een AFR-meter.
PS. Ik zal de komende dagen meer foto's van mijn setup toevoegen. Ik heb dit laat in de nacht geschreven. Excuseer eventuele fouten en gebruik het zoals altijd op eigen risico.