SaabCentral Forums banner
Status
Not open for further replies.

Vervangingstips voor ECU/ECM voor 2008 Saab 9-3 Aero XWD 2.8L Sedan 4D

1 reading
19K views 64 replies 13 participants last post by  Squidlyman  
#1 ·
Hallo, ik kan wel wat goed advies gebruiken over hoe ik op een betaalbare manier een defecte ECU/ECM-eenheid in mijn 2008 Saab 9-3 Aero XWD 2.8L Sedan kan vervangen. Ik heb moeite om een compatibele gebruikte/gereviseerde ECU/ECM te vinden met het servicenummer 55564080, of waarschijnlijker heb ik er geen vertrouwen in wat ik moet zoeken en wat precies als "compatibel" kwalificeert. Naast de referentie van het servicenummer staat er op de originele ECU/ECM-sticker ook "55570254 E55 HFV6" in grotere letters bovenaan, maar het is mij niet duidelijk wat deze grotere 8-cijferige code vertegenwoordigt versus het kleinere 8-cijferige "servicenummer". Zijn beide belangrijk of slechts één ervan? Als slechts één, neem ik dan terecht aan dat het servicenummer 55564080 belangrijker is om overeen te komen? Een goede uitleg over wat wat hier is en wat voor mijn voertuig zal werken, zou een geweldige hulp zijn!

Terzijde, een online revisieverkoper (met gemengde beoordelingen) gaf mij aan dat een ander onderdeelnummer 55563993, dat ik kan vinden, compatibel is met mijn voertuig, op basis van VIN-opzoeking. Maar ik weet niet zeker hoe accuraat dit is, aangezien veel andere verkopers hebben gezegd dat als het onderdeelnummer niet overeenkomt, het niet zal werken. En nogmaals, ik weet niet zeker of dat nummer waarvan ze zeggen dat het compatibel is, het grotere lettertype bovenaan de sticker is of het kleinere lettertype "servicenummer". Heeft iemand hier inzicht in om de nauwkeurigheid van hun bewering te bevestigen? En als dit nummer inderdaad compatibel is, kent u dan nog andere die dat ook zouden zijn?

Bij het zoeken heb ik 3 andere gebruikte opties gevonden die elk de nummers 55560279 in grote letters bovenaan de sticker en 55560009 als het "servicenummer" hebben. De verkopers beschrijven elk van deze opties als geschikt voor "2006 2007 2008 2009 Saab 9-3 2.8 Turbo V6", maar ik weet niet of dit betekent dat het voor mijn Aero XWD zal werken. Weet iemand dat?

Op het gebied van herprogrammering, en om de zaken vanuit een kostenbeheersingsperspectief ingewikkelder te maken, lijken de mensen die ik online heb gevonden en die een gebruikte/gereviseerde ECU/ECM kunnen herprogrammeren (bijvoorbeeld voor $100 of minder) alleen uitgerust te zijn om dit te doen voor de 2.0L en niet de 2.8L. Ik heb tot nu toe nog geen services kunnen vinden die kunnen herprogrammeren voor 2.8L. Tips hier? Benieuwd naar de achtergrond hiervan - ervan uitgaande dat het iets te maken heeft met softwareverschillen of apparatuur die nodig is om de herprogrammering te vergemakkelijken. Idealiter ben ik op zoek naar een service die de originele/defecte ECU/ECM kan nemen en de programmering naar de nieuwe gebruikte/gereviseerde kan klonen, zodat deze uiteindelijk plug-and-play is zonder een slotenmaker of andere service te hoeven inschakelen die mijn monteur niet in huis aanbiedt.

Ter referentie, hierbij een foto van de defecte eenheid... gemaakt door mijn monteur, Larry... samen met foto's van de volgende check engine light codes:
P0204 - Cilinder 4 Injector 'A' Circuit
P0234 - Turbocharger/Supercharger 'A' Overboost Condition
P0304 - Cilinder 4 Misfire Detected

Ter informatie, we hebben de brandstofinjector voor cilinder 4 al vervangen. Larry de monteur zei dat hij de driver in de ECM heeft gecontroleerd om te zien of deze de injector aanstuurt en dat is niet het geval, wat volgens hem betekent dat de injectorweerstand te laag is geworden en de driver heeft uitgeschakeld OF de driver is uit zichzelf defect geraakt. Hij zei dat hij in 99% van de gevallen ziet dat de injector de driver beschadigt en dat de driver heel zelden, zo niet nooit, uit zichzelf weer kan werken. Als iemand denkt dat de diagnose van Larry niet helemaal klopt en het vervangen van de ECU/ECM niet per se een must is, laat het me dan uiteraard weten.

Als extra achtergrondinformatie, ik stond op het punt de auto te verkopen voordat dit probleem een paar weken geleden optrad, dus het belangrijkste doel is om de check engine lights op te lossen en de periodieke motortrillingen te voorkomen wanneer de cilinder niet ontsteekt, zodat ik de auto gemakkelijker in goede mechanische staat kan verkopen. Het doel is niet om meer en meer geld uit te geven voor een voertuig dat binnenkort van iemand anders zal zijn. Om duidelijk te zijn, voordat ik de auto naar de monteur bracht om te diagnosticeren/op te lossen, sloeg de motor altijd aan en kon er altijd mee worden gereden. Maar telkens als ik de auto startte, trilde de motor behoorlijk heftig, wat erop wees dat er iets mis was. Ik kon de trillingen meestal omzeilen bij snelwegsnelheden door de auto in de 4e versnelling te houden. Eén keer, in het begin toen het probleem zich voor het eerst voordeed, verscheen het bericht "beperkte prestaties" tijdens het rijden, maar ik heb die melding sindsdien niet meer gezien. Ik heb niet geprobeerd om weer met de auto te rijden sinds Larry de brandstofinjector heeft vervangen, aangezien deze nog steeds op zijn terrein staat in afwachting van de vervanging van de ECU/ECM.

Bedankt voor je hulp en tips!
 

Attachments

#2 ·
Probeer een sloopbedrijf. Ik weet niet zeker wie er in de VS nog betrouwbaar is voor het repareren van ECU's (ik moet het wel uitzoeken). Hier is een plek uit Duitsland

 
#3 ·
Probeer een sloopbedrijf. Ik weet niet zeker wie er in de VS nog een goede reputatie heeft als het gaat om het repareren van ECU's (ik moet het wel uitzoeken). Hier is een plek uit Duitsland

Bedankt voor uw antwoord. Maar, om het even duidelijk te maken, begrijp ik het goed dat de Trionic 8 ECU's voor de 2.0L motoren zijn en niet zullen werken voor mijn 2.8L motor?
 
#5 ·
Dat klopt. Ik heb dit onlangs doorgemaakt en kon niemand vinden die de V6 ECM zou repareren.

Ik denk dat je met klonen elke ECM kunt gebruiken, maar het is mogelijk dat de XWD uniek is. Ik weet niet zeker wie ik daarover moet vragen.

Je hebt niet veel nodig om een V6 ECM te klonen - een pc, een beetje draad en een vrij goedkope adapter.

Maar je hebt wel iemand met een Tech 2 nodig om hem nog steeds voor de auto te configureren. Het conventionele klonen voor deze ECM zal dat niet doen. (Het kan gedaan worden, maar die tool = $$$)
 
#6 ·
Hier is een voorbeeld van een gebruikte ECU ECM van eBay (met een goede prijs) die 55560279 E55 HFV6 bovenop de sticker en Service No 55560009 laat zien. Er staat dat het voor 2006 2007 2008 2009 Saab 9-3 2.8 Turbo V6 ECU ECM is. Nogmaals, mijn voertuig is 2008 2.8 Aero XWD V6 -- niet helemaal anders. En als de gebruikte ECU ECM toch opnieuw moet worden geprogrammeerd, maakt het dan echt uit dat het geen exacte match is? 2006 2007 2008 2009 Saab 9-3 2.8 Turbo V6 ECU ECM Engine Control Module 55560279 | eBay
 
#7 ·
Mijn herinnering is dat de Tech 2 sommige ECM's niet kan programmeren voor sommige auto's, als Saab dacht dat er een mismatch in onderdeelnummers was, enz. Maar klonen elimineert die beperking. Maar neem mijn woord daarvoor niet als evangelie... Het is mogelijk dat Tech 2 die beperking niet heeft... Ik denk alleen dat het zo is.
 
#8 ·
Hier is nog een aanbieding voor een gebruikte ECU ECM. Deze toont bovenaan "55563993 E55 HFV6" en "Service No: 55564080". Het servicenummer komt overeen met dat van mijn voertuig, maar het nummer in grotere letters bovenaan is niet hetzelfde. Maar dat nummer is hetzelfde als het nummer dat een van de online verkopers zei dat het compatibel is met mijn Aero XWD 2.8. Ik wou dat ik beter begreep wat het daadwerkelijke "onderdeelnummer" is, wat de "servicenummer" echt betekent en welke andere combinaties compatibel zijn om te klonen.
 
#9 · (Edited)
Deze weg ben ik al gegaan (2009 xwd Aero) – kostte me $$$ . Kreeg hier geweldig advies over het oplossen van problemen. 👍🏻 Trouwens, mij werd verteld dat dit onjuist is – "Hij zei dat hij in 99% van de gevallen ziet dat de injector de driver beschadigt" – Injectoren hebben er niets mee te maken.

Mijn ECU heeft hetzelfde nummer als die van jou, ik heb 2x reparaties in het VK gehad (mislukt) 2x gebruikte ECU's van Fleabay....beide waren defect. Ik ben er vrij zeker van dat je het juiste servicenummer nodig hebt – maar de Trionic-mensen op hun forum zeiden dat het niet nodig was als je kloont. Misschien wil je dat bevestigen, ze waren erg behulpzaam. Sommige mensen daar en hier – hadden nieuwe of goede V6 ECU's – meestal in Zweden, Noorwegen.


Aan het einde vond ik hier in Oz een man die een goede gebruikte had – hij had er een paar weken mee gereden (07 Aero) totdat hij hem in onderdelen brak. Hij kloonde mijn kapotte op zijn unit....kreeg hem terug, voegde hem toe met TECH 2...Perfect. Dat was in augustus - nog steeds sterk. Ik was de injector-, bedradingswegen afgegaan - maar het was de ECU. "Beperkte prestaties" - triggert me nog steeds!!!!;)

Je zult iemand moeten vinden die je ECU kan klonen en deze in je "nieuwe" ECU kan dumpen, of gewoon tech 2 'nieuwe' in de jouwe.
 
#12 ·
Uw DTC-codes hebben allemaal betrekking op problemen met de brandstofinjector.
Heeft uw monteur de BEDRADING tussen UEC en ECU (via injector) dubbel gecontroleerd?
Als uw monteur de ECU fysiek heeft geopend, is deze zeker defect.

U heeft ECU P/N: 55564080 en TECH2 (met beveiligings toegang) nodig om deze aan uw auto te koppelen. U hoeft de ECU niet te klonen (tenzij u een afstelling in de oude heeft en deze bruikbaar is na het openen van de ECU).

55560009 is ALLEEN voor mijn 2006.
 
#13 ·
Heeft iemand onderstaande service gebruikt voor het repareren/reconstrueren van de bestaande ECU-eenheid?

Ze hebben net contact met me opgenomen en de prijs was eigenlijk beter dan de prijs van het kopen van een oude gebruikte/gesaneerde of gereviseerde eenheid die nog steeds geprogrammeerd moet worden en problemen met de sleutel heeft.

Ze zeiden dat het plug-and-play klaar terugkomt en geen problemen met de sleutel heeft.
 
#14 ·
Is er iemand die deze service hieronder heeft gebruikt voor het repareren/reviseren van de bestaande ECU-eenheid?
Op die reparatiepagina staat dat als ze het niet kunnen repareren, ze de prijs omzetten in een gereviseerde ECU voor u - ik zou u aanraden om bij hen te informeren naar beschikbaarheid en prijs. Ik begrijp dat de ME9.6 ECU in een aantal voertuigen werd gebruikt, dus als dit bedrijf ervaring heeft met die modellen, kan het werken.
Het bedrijf heeft resultaten voor de meeste grote autofabrikanten en productinfo pagina's zijn SEO geoptimaliseerd - niet slecht, maar repetitief en breedsprakig (om bij de eerste zoekresultaten te horen).
Omdat ze contactgegevens hebben en met u hebben gecommuniceerd, denk ik dat de vraag "hoe duur is een gereviseerde unit via u?" cruciaal is.
 
#28 ·
ModuleExperts uit Florida kwam terug met slecht nieuws en zei dat de ECU/ECM-eenheid niet gerepareerd kan worden omdat het probleem gerelateerd is aan de hoofdprocessor-computerchip, die volgens hen niet kan worden vervangen op deze module omdat deze in de printplaat is verwerkt. Ze zeiden dat de enige optie om het probleem op te lossen is om de hele eenheid te vervangen.

Hun kosten voor een gereviseerde vervanging zijn vrij hoog in vergelijking met gebruikte exemplaren die ik op eBay kon vinden met een ander onderdeelnummer #55563993 maar met een overeenkomstig servicenummer 55564080. Ik denk dat ik de eBay-route zal proberen, maar in dat geval moet ik nog steeds een kloonservice vinden (die kan werken met Bosch ME9.6 voor V6) om de programmering en beveiliging van het beschadigde origineel naar de gebruikte vervanging te kopiëren.

Een andere reden waarom ik aarzel om door te gaan met ModuleExperts voor een vervangende eenheid die ze rechtstreeks verkopen, is omdat ze opmerkten dat de beveiligingsprogrammering (sleutels en VIN) nog steeds persoonlijk moet worden gedaan door een technicus of slotenmaker nadat hun eigen programmeerwerk is voltooid. Ik ben een beetje in de war over dit punt, omdat ik op verschillende plaatsen heb gelezen dat programmering en beveiliging kunnen worden gekloond om de vervangende ECM's "plug-and-play" klaar te maken, zodat de sleutel meteen werkt - hoewel deze opmerkingen de V4-versie Trionic 8 lijken te volgen. Is dit niet mogelijk met de V6-versie Bosch ME9.6? Als ik meer moet betalen voor ModuleExperts om de klus hier met de vervanging af te maken, wil ik niet nog meer moeten betalen om een slotenmaker of andere specialist in te huren om de beveiligingsprogrammering af te ronden. Mijn monteur zei dat hij dit niet doet en iemand anders tegen een uurtarief moet inschakelen om het aan te pakken. Vergis ik me als ik denk dat een kloonservice de vervangende Bosch ME9.6 echt "plug-and-play" kan maken, waarbij ik letterlijk de ECM insteek en de sleutel onmiddellijk werkt om de motor te starten?
 
#29 ·
Je moet de nieuwe of gekloonde ECU via tech 2 (met Security Access) aan je auto koppelen. Er is geen andere manier. Na veel geweldig advies/begeleiding van hier, heb ik dat gedaan - anders ben je op jezelf aangewezen... als ik het niet had gedaan, zou ik nog steeds op zoek zijn naar een oplossing.

Ik denk dat je enige optie is om een Chinese kopie tech2 te kopen voor een paar honderd op Aliexpress - Ze werken daadwerkelijk - zorg ervoor dat je koopt van een verkoper met veel goede feedback - en Globaltis downloadt.

Koop een eBay ECU en koppel deze aan je auto. Kijk dan naar het klonen van je oude zodra je weet dat alles in orde is...MAAR - als je geen tune op je oude hebt. - vergeet het klonen ervan.
 
#31 ·
Bedankt @Aeroclone. Ja, ik denk niet dat het voor mij de moeite waard is om op dit moment in mijn Saab-reis een tech2 of een knock-off tech2 te kopen, omdat ik niet voorzie dat ik er na dit huidige probleem nog een nodig zal hebben. Ja, ik geloof dat de specialist van de monteur gewoon een man is met een tech2, maar ik weet niet zeker of hij ook de andere ECU-programmering/klonen kan doen. Moet ik daar morgen meer over uitzoeken. Maar voorlopig ben ik nu op het web aan het zoeken naar kloondiensten voor de Bosch ME9.6.

Vergis ik me als ik denk dat iedereen met een tech2 de beveiligingsprogrammering op afstand kan verzorgen (d.w.z. zonder in de fysieke aanwezigheid van de auto te zijn) alleen al door de originele ECU en VIN te hebben? Ik denk dat ik ervan uitging dat dit alleen op basis van die dingen kon worden gedaan; anders ben ik in de war wat "plug and play" echt betekent als ik nog steeds een slotenmaker of een man met een tech2 nodig heb om dingen in de fysieke aanwezigheid van de auto te koppelen.
 
#33 ·
Klonen is alleen als je een tune hebt die je wilt gebruiken, in jouw geval (als er geen tune is) vergeet het dan maar—
Bedankt @Aeroclone. Ja, ik denk niet dat het kopen van een tech2 of een knock-off tech2 de moeite waard is voor mij op dit moment in mijn Saab-reis, omdat ik niet voorzie dat ik er zelf nog een nodig heb nadat dit huidige probleem is opgelost. Ja, ik geloof dat de specialist van de monteur gewoon een man is met een tech2, maar ik weet niet zeker of hij ook de andere ECU-programmering/het klonen kan doen. Moet daar morgen meer over uitzoeken. Maar voorlopig ben ik nu op het web aan het zoeken om kloneerdiensten voor de Bosch ME9.6 te vinden.

Vergis ik me als ik denk dat iedereen met een tech2 de beveiligingsprogrammering op afstand kan verzorgen (d.w.z. zonder fysiek aanwezig te zijn in de auto) alleen al door de originele ECU en VIN te hebben? Ik neem aan dat dit alleen al op basis van die dingen kan worden gedaan; anders begrijp ik niet wat "plug and play" echt betekent als ik nog steeds een slotenmaker of een man met een tech2 nodig heb om dingen te koppelen in de fysieke aanwezigheid van de auto.
Ik zou de specialist met de tech 2 inschakelen. Tenzij je een tube hebt, heb je geen kloondienst nodig.

Als hij er verstand van heeft, heeft hij een laptop met Globaltis (voor model 09) om toegang te krijgen tot de beveiliging - dus als je je eBay ecu hebt, geef je hem aan je monteur - hij zal hem installeren - en zijn specialist inschakelen om hem aan de auto te koppelen. Klaar.

Na het installeren van de ECU - sluit je de tech 2 fysiek aan op de comm-poort van de auto, de man selecteert add ecu - hij krijgt dan een melding voor beveiligingstoegang, hij sluit zijn tech 2 aan op zijn laptop en krijgt beveiligingstoegang via Globaltis, dan sluit hij tech 2 weer aan op de auto - gaat door met het proces totdat het voltooid is.
 
#32 ·
Ik denk dat ze fysiek bij de auto moeten zijn om de ECU te trouwen (hoewel ik het niet zeker weet). Als je van plan bent de Saab een tijdje te houden en je eigen werk te doen, is een Tech 2 een geweldig hulpmiddel om te hebben. Mijn oudste heeft er een gekocht en het is van onschatbare waarde geweest. Als bonus kan ik het gebruiken op een paar Chevys die ik heb.
 
#35 · (Edited)
Van wat ik op een andere thread lees, klinkt het alsof de beveiliging kan worden gekopieerd voor de V4-versie Trionic 8, waar het echt "plug and play" kan zijn na extern klonen zonder een tech2... terwijl de beveiliging NIET kan worden gekopieerd voor de V6-versie Bosch ME9.6, waardoor de vervangende ECU alleen met de auto moet worden gekoppeld via de Tech 2-tool, waarbij de fysieke aanwezigheid van de auto vereist is. Bent u het eens met deze samenvatting??
 
#36 ·
Voor wat ik op een andere thread lees, klinkt het alsof de beveiliging kan worden gekopieerd voor de V4-versie Trionic 8, waar het echt "plug and play" kan zijn na remote klonen zonder een tech2... terwijl de beveiliging NIET kan worden gekopieerd voor de V6-versie Bosch ME9.6, waardoor de vervangende ECU moet worden gekoppeld aan de auto via Tech 2-tool, alleen de fysieke aanwezigheid van de auto. Ben je het eens met deze samenvatting?
 
#45 ·
Ik heb geen idee of het een prestatie-afstelling heeft of niet. 🤣😓
Koop een ECU met uw MATchende SERVICENUMMER …. breng hem dan naar uw monteur om zijn 'specialist' te boeken - u zou er dezelfde dag nog mee weg moeten rijden.
Het is mogelijk om elke ECM (xwd\non-xwd) te plaatsen, deze volledig te flashen met de juiste software op de testbank en vervolgens te koppelen met Tech II.
Ik gebruik een 06 FWD ECM geflasht met XWD-software op mijn TX zonder problemen.
 
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.