Hallo, ik kan wel wat goed advies gebruiken over hoe ik op een betaalbare manier een defecte ECU/ECM-eenheid in mijn 2008 Saab 9-3 Aero XWD 2.8L Sedan kan vervangen. Ik heb moeite om een compatibele gebruikte/gereviseerde ECU/ECM te vinden met het servicenummer 55564080, of waarschijnlijker heb ik er geen vertrouwen in wat ik moet zoeken en wat precies als "compatibel" kwalificeert. Naast de referentie van het servicenummer staat er op de originele ECU/ECM-sticker ook "55570254 E55 HFV6" in grotere letters bovenaan, maar het is mij niet duidelijk wat deze grotere 8-cijferige code vertegenwoordigt versus het kleinere 8-cijferige "servicenummer". Zijn beide belangrijk of slechts één ervan? Als slechts één, neem ik dan terecht aan dat het servicenummer 55564080 belangrijker is om overeen te komen? Een goede uitleg over wat wat hier is en wat voor mijn voertuig zal werken, zou een geweldige hulp zijn!
Terzijde, een online revisieverkoper (met gemengde beoordelingen) gaf mij aan dat een ander onderdeelnummer 55563993, dat ik kan vinden, compatibel is met mijn voertuig, op basis van VIN-opzoeking. Maar ik weet niet zeker hoe accuraat dit is, aangezien veel andere verkopers hebben gezegd dat als het onderdeelnummer niet overeenkomt, het niet zal werken. En nogmaals, ik weet niet zeker of dat nummer waarvan ze zeggen dat het compatibel is, het grotere lettertype bovenaan de sticker is of het kleinere lettertype "servicenummer". Heeft iemand hier inzicht in om de nauwkeurigheid van hun bewering te bevestigen? En als dit nummer inderdaad compatibel is, kent u dan nog andere die dat ook zouden zijn?
Bij het zoeken heb ik 3 andere gebruikte opties gevonden die elk de nummers 55560279 in grote letters bovenaan de sticker en 55560009 als het "servicenummer" hebben. De verkopers beschrijven elk van deze opties als geschikt voor "2006 2007 2008 2009 Saab 9-3 2.8 Turbo V6", maar ik weet niet of dit betekent dat het voor mijn Aero XWD zal werken. Weet iemand dat?
Op het gebied van herprogrammering, en om de zaken vanuit een kostenbeheersingsperspectief ingewikkelder te maken, lijken de mensen die ik online heb gevonden en die een gebruikte/gereviseerde ECU/ECM kunnen herprogrammeren (bijvoorbeeld voor $100 of minder) alleen uitgerust te zijn om dit te doen voor de 2.0L en niet de 2.8L. Ik heb tot nu toe nog geen services kunnen vinden die kunnen herprogrammeren voor 2.8L. Tips hier? Benieuwd naar de achtergrond hiervan - ervan uitgaande dat het iets te maken heeft met softwareverschillen of apparatuur die nodig is om de herprogrammering te vergemakkelijken. Idealiter ben ik op zoek naar een service die de originele/defecte ECU/ECM kan nemen en de programmering naar de nieuwe gebruikte/gereviseerde kan klonen, zodat deze uiteindelijk plug-and-play is zonder een slotenmaker of andere service te hoeven inschakelen die mijn monteur niet in huis aanbiedt.
Ter referentie, hierbij een foto van de defecte eenheid... gemaakt door mijn monteur, Larry... samen met foto's van de volgende check engine light codes:
P0204 - Cilinder 4 Injector 'A' Circuit
P0234 - Turbocharger/Supercharger 'A' Overboost Condition
P0304 - Cilinder 4 Misfire Detected
Ter informatie, we hebben de brandstofinjector voor cilinder 4 al vervangen. Larry de monteur zei dat hij de driver in de ECM heeft gecontroleerd om te zien of deze de injector aanstuurt en dat is niet het geval, wat volgens hem betekent dat de injectorweerstand te laag is geworden en de driver heeft uitgeschakeld OF de driver is uit zichzelf defect geraakt. Hij zei dat hij in 99% van de gevallen ziet dat de injector de driver beschadigt en dat de driver heel zelden, zo niet nooit, uit zichzelf weer kan werken. Als iemand denkt dat de diagnose van Larry niet helemaal klopt en het vervangen van de ECU/ECM niet per se een must is, laat het me dan uiteraard weten.
Als extra achtergrondinformatie, ik stond op het punt de auto te verkopen voordat dit probleem een paar weken geleden optrad, dus het belangrijkste doel is om de check engine lights op te lossen en de periodieke motortrillingen te voorkomen wanneer de cilinder niet ontsteekt, zodat ik de auto gemakkelijker in goede mechanische staat kan verkopen. Het doel is niet om meer en meer geld uit te geven voor een voertuig dat binnenkort van iemand anders zal zijn. Om duidelijk te zijn, voordat ik de auto naar de monteur bracht om te diagnosticeren/op te lossen, sloeg de motor altijd aan en kon er altijd mee worden gereden. Maar telkens als ik de auto startte, trilde de motor behoorlijk heftig, wat erop wees dat er iets mis was. Ik kon de trillingen meestal omzeilen bij snelwegsnelheden door de auto in de 4e versnelling te houden. Eén keer, in het begin toen het probleem zich voor het eerst voordeed, verscheen het bericht "beperkte prestaties" tijdens het rijden, maar ik heb die melding sindsdien niet meer gezien. Ik heb niet geprobeerd om weer met de auto te rijden sinds Larry de brandstofinjector heeft vervangen, aangezien deze nog steeds op zijn terrein staat in afwachting van de vervanging van de ECU/ECM.
Bedankt voor je hulp en tips!
Terzijde, een online revisieverkoper (met gemengde beoordelingen) gaf mij aan dat een ander onderdeelnummer 55563993, dat ik kan vinden, compatibel is met mijn voertuig, op basis van VIN-opzoeking. Maar ik weet niet zeker hoe accuraat dit is, aangezien veel andere verkopers hebben gezegd dat als het onderdeelnummer niet overeenkomt, het niet zal werken. En nogmaals, ik weet niet zeker of dat nummer waarvan ze zeggen dat het compatibel is, het grotere lettertype bovenaan de sticker is of het kleinere lettertype "servicenummer". Heeft iemand hier inzicht in om de nauwkeurigheid van hun bewering te bevestigen? En als dit nummer inderdaad compatibel is, kent u dan nog andere die dat ook zouden zijn?
Bij het zoeken heb ik 3 andere gebruikte opties gevonden die elk de nummers 55560279 in grote letters bovenaan de sticker en 55560009 als het "servicenummer" hebben. De verkopers beschrijven elk van deze opties als geschikt voor "2006 2007 2008 2009 Saab 9-3 2.8 Turbo V6", maar ik weet niet of dit betekent dat het voor mijn Aero XWD zal werken. Weet iemand dat?
Op het gebied van herprogrammering, en om de zaken vanuit een kostenbeheersingsperspectief ingewikkelder te maken, lijken de mensen die ik online heb gevonden en die een gebruikte/gereviseerde ECU/ECM kunnen herprogrammeren (bijvoorbeeld voor $100 of minder) alleen uitgerust te zijn om dit te doen voor de 2.0L en niet de 2.8L. Ik heb tot nu toe nog geen services kunnen vinden die kunnen herprogrammeren voor 2.8L. Tips hier? Benieuwd naar de achtergrond hiervan - ervan uitgaande dat het iets te maken heeft met softwareverschillen of apparatuur die nodig is om de herprogrammering te vergemakkelijken. Idealiter ben ik op zoek naar een service die de originele/defecte ECU/ECM kan nemen en de programmering naar de nieuwe gebruikte/gereviseerde kan klonen, zodat deze uiteindelijk plug-and-play is zonder een slotenmaker of andere service te hoeven inschakelen die mijn monteur niet in huis aanbiedt.
Ter referentie, hierbij een foto van de defecte eenheid... gemaakt door mijn monteur, Larry... samen met foto's van de volgende check engine light codes:
P0204 - Cilinder 4 Injector 'A' Circuit
P0234 - Turbocharger/Supercharger 'A' Overboost Condition
P0304 - Cilinder 4 Misfire Detected
Ter informatie, we hebben de brandstofinjector voor cilinder 4 al vervangen. Larry de monteur zei dat hij de driver in de ECM heeft gecontroleerd om te zien of deze de injector aanstuurt en dat is niet het geval, wat volgens hem betekent dat de injectorweerstand te laag is geworden en de driver heeft uitgeschakeld OF de driver is uit zichzelf defect geraakt. Hij zei dat hij in 99% van de gevallen ziet dat de injector de driver beschadigt en dat de driver heel zelden, zo niet nooit, uit zichzelf weer kan werken. Als iemand denkt dat de diagnose van Larry niet helemaal klopt en het vervangen van de ECU/ECM niet per se een must is, laat het me dan uiteraard weten.
Als extra achtergrondinformatie, ik stond op het punt de auto te verkopen voordat dit probleem een paar weken geleden optrad, dus het belangrijkste doel is om de check engine lights op te lossen en de periodieke motortrillingen te voorkomen wanneer de cilinder niet ontsteekt, zodat ik de auto gemakkelijker in goede mechanische staat kan verkopen. Het doel is niet om meer en meer geld uit te geven voor een voertuig dat binnenkort van iemand anders zal zijn. Om duidelijk te zijn, voordat ik de auto naar de monteur bracht om te diagnosticeren/op te lossen, sloeg de motor altijd aan en kon er altijd mee worden gereden. Maar telkens als ik de auto startte, trilde de motor behoorlijk heftig, wat erop wees dat er iets mis was. Ik kon de trillingen meestal omzeilen bij snelwegsnelheden door de auto in de 4e versnelling te houden. Eén keer, in het begin toen het probleem zich voor het eerst voordeed, verscheen het bericht "beperkte prestaties" tijdens het rijden, maar ik heb die melding sindsdien niet meer gezien. Ik heb niet geprobeerd om weer met de auto te rijden sinds Larry de brandstofinjector heeft vervangen, aangezien deze nog steeds op zijn terrein staat in afwachting van de vervanging van de ECU/ECM.
Bedankt voor je hulp en tips!