Allereerst is de meeste informatie hierin niet meer dan een culminatie van een groot aantal andere threads en mijn eigen ervaring. Ik kan niet genoeg zeggen over de posters in de andere threads, omdat ze duidelijk meer kennis van zaken hebben dan ik, en zeker behulpzaam zijn. Ik zou de lezer lobbyen om hun hulp te gebruiken waar mogelijk en waar ik hier niet duidelijk ben geweest. Ik zou ook alle lezers lobbyen om relevante informatie toe te voegen en eventuele fouten en/of verwarring die ik heb geĂŻntroduceerd te corrigeren.
Ik ben hier een eerdere thread begonnen: http://www.saabcentral.com/forums/showthread.php?t=116993 omdat ik nog geen brandstofpomp op een Saab had vervangen en hulp nodig had. Tot eer van dit forum werd er volop hulp verleend en met ongeëvenaarde hoffelijkheid. Dat gezegd hebbende, en ter bescherming van ons allemaal, inclusief u (de lezer), is het belangrijk dat de lezer de volgende juridische kennisgeving begrijpt voordat hij aan iets gaat werken dat op deze informatie is gebaseerd:
JURIDISCHE DISCLAIMER:
De poster van deze notitie is geen professionele monteur. Als zodanig begrijpt u dat deze informatie niet per se accuraat is en u deze dus op eigen risico gebruikt en ermee instemt dat de auteur(s) hierin niet aansprakelijk zijn voor iets dat u doet, of voor eventuele gevolgen of schade die nu of in de toekomst kan ontstaan.
ER IS GEEN GARANTIE VOOR DE INFORMATIE, WAT DAN OOK. DE INFORMATIE WORDT GELEVERD "ZOALS ZE IS" ZONDER ENIGE GARANTIE, EXPLICIET OF IMPLICIET, INCLUSIEF, MAAR NIET BEPERKT TOT, DE IMPLICIETE GARANTIES VAN VERKOOPBAARHEID EN GESCHIKTHEID VOOR EEN BEPAALD DOEL. HET VOLLEDIGE RISICO MET BETREKKING TOT HET GEBRUIK, DE KWALITEIT EN DE PRESTATIES VAN DE INFORMATIE IS VOOR U. ALS DE INFORMATIE DEFECT OF OP ENIGE WIJZE ONJUIST BLIJKT TE ZIJN, AANVAARDT U DE KOSTEN VAN ALLE NODIGE SERVICE, REPARATIE, CORRECTIE EN EVENTUELE TOEKOMSTIGE AANSPRAKELIJKHEID DIE KAN VOORTVLOEIEN UIT HET GEBRUIK VAN DE INFORMATIE.
IN GEEN GEVAL, TENZIJ VEREIST DOOR DE TOEPASSELIJKE WET OF SCHRIFTELIJK OVEREENGEKOMEN, ZAL DE POSTER VAN DEZE NOTITIE, OF ENIGE ANDERE PARTIJ DIE DE NOTITIE KAN WIJZIGEN EN/OF HERVERDELEN, AANSPRAKELIJK ZIJN JEGENS U VOOR SCHADE, INCLUSIEF ENIGE ALGEMENE, SPECIALE, INCIDENTELE OF GEVOLGSCHADE VOORTVLOEIEND UIT HET GEBRUIK OF HET ONVERMOGEN OM DE HIERIN VERVATTE INFORMATIE TE GEBRUIKEN (INCLUSIEF MAAR NIET BEPERKT TOT VERLIES VAN LEVEN OF LEDEMATEN) OF VERLIEZEN DIE U OF DERDEN LIJDEN OF EEN FALEN VAN DE INFORMATIE OM MET ENIGE ANDERE INFORMATIE TE WERKEN), ZELFS ALS EEN DERGELIJKE HOUDER OF ANDERE PARTIJ OP DE HOOGTE IS GESTELD VAN DE MOGELIJKHEID VAN DERGELIJKE SCHADE.
Serieus - wees voorzichtig. Werken aan brandstofsystemen is flirten met een ramp. Met de bovenstaande juridische informatie in gedachten, documenteert het volgende een reeks stappen die worden gebruikt om de brandstofpomp in een 1999 Saab 9-3 SE ARC 2.0 Turbo te vervangen:
0) Stap nul is een vereiste stap - lees al die dingen hierboven nog eens. Wees je bewust van wat je als project op je neemt. U neemt alle risico's die aan het project verbonden zijn op u. Je hebt te maken met gevaarlijke stoffen. Benzine is brandbaar en explosief. Houd een brandblusser bij de hand. Wees veilig en wees voorzichtig.
1) Controleer de brandstofmeter en markeer de aflezing ervan voor toekomstige referentie.
2) Koppel de accu los en til de achterstoelen op.
3) Om toegang te krijgen tot de brandstofpomp zonder de benzinetank te laten vallen, kunt u het tapijt en het toegangsgat knippen met een goede schaar en een blikschaar. Hier is een foto van waarmee ik ben begonnen:
4) Verwijder de plastic afdekking die de bedradingsblok en terugslagkleppen van de brandstofpomp beschermt tegen stof en water. Wrik hem gewoon omhoog met de breedste platte schroevendraaier die je hebt. De hoes is nogal zwak, maar hij wrikt prima omhoog.
5) Koppel de draadboom van de pomp los. Steek met een kleine platte schroevendraaier de schroevendraaier plat tussen de connector van de kabelboom en de gele lipjes onder het 'clip'-gedeelte van de kraan. Draai de schroevendraaier voorzichtig zodat de gele liphouders weg van de blokconnector worden gewrikt. Doe dit aan beide kanten terwijl u de connector voldoende omhoog trekt om te voorkomen dat het lipje dat u wrikt terug in de positie valt. Haal vervolgens de blokconnector eruit zodra beide lipjes 'vrij' zijn om niet terug in de positie te glijden. Wees voorzichtig met de lipjes, want ze breken, hoewel niet het einde van de wereld, is geen geweldige zaak. Draai de schroevendraaier gewoon voldoende om ruimte te maken voor de connector om omhoog te bewegen.
6) Spuit met de connector van de kabelboomblok verwijderd wat WD-40 (of een ander redelijk smeermiddel) in de plastic 'nesten' waarin de plastic terugslagkleppen (waarschijnlijk strak) zijn geplaatst. Elke terugslagklep heeft twee o-ringen:
De o-ringen zijn waarschijnlijk strak geworden door het drogen en vastplakken aan de wanden van hun behuizingen. Laat de WD-40 een tijdje (ongeveer 5 minuten) intrekken om het een beetje te laten werken. Je zou zoiets als dit moeten krijgen:
7) Werk *alleen* met de bovenkant van de terugslagklep, direct boven de ronde klepbehuizing, en *gebruik nooit* een gebied of oefen druk uit op de brandstofleiding en/of het 'barbed'-gebied waarop de brandstofleiding is aangesloten, wiebel de terugslagkleppen voorzichtig heen en weer, met behulp van zeer kleine rotaties. Je zult voelen dat ze losser worden naarmate de WD-40 verder inwerkt. HAAS NIET! De terugslagkleppen zijn delicate kleine speeltjes (waarschijnlijk slecht ontworpen) en zullen breken als je ze te hard 'bewerkt'. De afbeelding hier toont het gebruik van een tang direct op het plastic, maar om nog veiliger te zijn, moet u serieus overwegen om de tang te 'buffen' door wat rubber, gevouwen papieren handdoek of iets dergelijks tussen de tang en het plastic te plaatsen:
8) Gebruik *voorzichtig* uw duim om het borglipje dat de klep op zijn plaats houdt terug te duwen. Wrik niet te ver, anders kan de clip-lip breken. Als je er een (of zelfs beide) breekt - er zijn oplossingen (__link__), maar als je redelijk voorzichtig bent, zullen ze niet breken. Terwijl je hem teruggedrukt houdt, draai je de klep verder heen en weer terwijl je hem omhoog trekt. Gebruik niet veel trekkracht, net genoeg om de klep langzaam op te tillen. Ze zullen er prima uitkomen, maar doe jezelf een plezier en weiger absoluut om je te haasten bij deze inspanning.
Op dit punt zou je zoiets moeten zien:
9) Markeer de plaatsing van de brandstofpompconstructie met een Sharpie of een soortgelijke marker. De afbeelding hieronder (die eigenlijk een afbeelding is van toen ik de dop verwijderde) toont de marker in rood, waarvan er twee zijn die moeten worden uitgelijnd voordat u de dop verwijdert: een aan de bovenkant van de brandstofpompconstructie en een bijpassende op de auto zelf.
10) Maak een gereedschap voor het verwijderen van de dopring. Saab heeft hier een speciaal gereedschap voor, maar het is gemakkelijk om een goedkope oplossing te bedenken. Haal wat 1/8" x 1/2" stalen staafmateriaal. Ace Hardware heeft het voor ongeveer $ 2 per drie voet lengte. Een daarvan is prima, knip gewoon wat je nodig hebt. Buig het in de vorm zoals weergegeven in de afbeelding hieronder. De afmetingen zijn 5 en 1/2" breed en ongeveer 3" hoog. Het is niet cruciaal dat u de afmetingen exact krijgt, aangezien u het met 1/8" staafmateriaal een beetje kunt buigen om het aan te passen wanneer u het gebruikt.
11) Plaats het gereedschap in de dopring zoals weergegeven in de afbeelding hieronder. Zorg ervoor dat de 'poten' van het dopringgereedschap zich in de buurt van de binnenrand van de ring bevinden en dus voldoende materiaal op de ringlipjes hebben om tegen te duwen. Gebruik een relatief lang gereedschap dat u tussen de 'poten' van het gebogen staal plaatst (een vijl werkt geweldig omdat het een goede hefboomwerking geeft en goed grijpt), draai het gereedschap terwijl u het naar beneden duwt om de dopring te draaien. Verplaats het gereedschap indien nodig en blijf draaien tot u de dopring de rest van de weg kunt afdraaien.
12) Haal met de dopring verwijderd de pomp eruit. Dit is een frustrerende ervaring tot je er de smaak van te pakken hebt, maar het is te doen. Trek de pompmodule ongeveer een centimeter omhoog en draai hem dan met de klok mee, zeg, 1/4 slag (dwing hier niets, want je zou de vlotterarm kunnen buigen of de vlotter zelf kunnen beschadigen). Op dat moment wijst de vlotterarm ruwweg naar de achterkant van de auto, zodat je de pomp omhoog kunt krijgen en hem uiteindelijk kunt kantelen. Mogelijk moet u een paar vingers in de tank gebruiken om het onderste, canistergedeelte van de constructietank vast te pakken en te helpen positioneren om hem omhoog te trekken. Wees voorzichtig, de verenstalen banden die de bovenkant met het canistergedeelte van de constructie verbinden, zijn scherp. Blijf ook 'daarbinnen' naar beneden kijken om er zeker van te zijn dat geen van de brandstofleidingen van de pompassemblage uw voortgang bij het omhoog en naar buiten trekken van de assemblage blokkeert. Vroeg of laat krijg je hem er ver genoeg uit om hem voldoende te kantelen om de vlotterarm eruit te halen. Forceer dit niet - werk er gewoon mee. Het *zal* eruit komen.
13) Begin met de demontage van de pompassemblage. Er zijn vier clips die de onderste canister van de assemblage op zijn plaats houden. Druk ze in en til de pompcartridge en het zeefilter uit de omhullende canister. Hierna kunt u het zeefilter verwijderen, hetzij vóór, hetzij na het verwijderen van de bedrading en de slangen. De stappen hier verwijderen het zeefilter nadat de pomp/het zeefilter uit de assemblage is gehaald.
14) Koppel de bedradingsterminals los van de pompcartridge. Merk op dat de terminals zo zijn gedimensioneerd dat, ervan uitgaande dat de nieuwe pompcartridge correct gedimensioneerde terminals heeft, u niet kunt verwarren welke draad waarheen gaat. Als u zich zorgen maakt, markeer dan de nieuwe pompcartridge op dit punt, zodat het duidelijk is welke draad waarheen gaat wanneer deze wordt geĂŻnstalleerd. U kunt een punttang gebruiken om de draadterminals te verwijderen, maar wees voorzichtig of buff ze op zijn minst met wat rubber of ander redelijk materiaal, zodat u de terminalbehuizingen niet beschadigt.
-- vervolg in volgende post (antwoord), er waren te veel afbeeldingen voor één post --
Ik ben hier een eerdere thread begonnen: http://www.saabcentral.com/forums/showthread.php?t=116993 omdat ik nog geen brandstofpomp op een Saab had vervangen en hulp nodig had. Tot eer van dit forum werd er volop hulp verleend en met ongeëvenaarde hoffelijkheid. Dat gezegd hebbende, en ter bescherming van ons allemaal, inclusief u (de lezer), is het belangrijk dat de lezer de volgende juridische kennisgeving begrijpt voordat hij aan iets gaat werken dat op deze informatie is gebaseerd:
JURIDISCHE DISCLAIMER:
De poster van deze notitie is geen professionele monteur. Als zodanig begrijpt u dat deze informatie niet per se accuraat is en u deze dus op eigen risico gebruikt en ermee instemt dat de auteur(s) hierin niet aansprakelijk zijn voor iets dat u doet, of voor eventuele gevolgen of schade die nu of in de toekomst kan ontstaan.
ER IS GEEN GARANTIE VOOR DE INFORMATIE, WAT DAN OOK. DE INFORMATIE WORDT GELEVERD "ZOALS ZE IS" ZONDER ENIGE GARANTIE, EXPLICIET OF IMPLICIET, INCLUSIEF, MAAR NIET BEPERKT TOT, DE IMPLICIETE GARANTIES VAN VERKOOPBAARHEID EN GESCHIKTHEID VOOR EEN BEPAALD DOEL. HET VOLLEDIGE RISICO MET BETREKKING TOT HET GEBRUIK, DE KWALITEIT EN DE PRESTATIES VAN DE INFORMATIE IS VOOR U. ALS DE INFORMATIE DEFECT OF OP ENIGE WIJZE ONJUIST BLIJKT TE ZIJN, AANVAARDT U DE KOSTEN VAN ALLE NODIGE SERVICE, REPARATIE, CORRECTIE EN EVENTUELE TOEKOMSTIGE AANSPRAKELIJKHEID DIE KAN VOORTVLOEIEN UIT HET GEBRUIK VAN DE INFORMATIE.
IN GEEN GEVAL, TENZIJ VEREIST DOOR DE TOEPASSELIJKE WET OF SCHRIFTELIJK OVEREENGEKOMEN, ZAL DE POSTER VAN DEZE NOTITIE, OF ENIGE ANDERE PARTIJ DIE DE NOTITIE KAN WIJZIGEN EN/OF HERVERDELEN, AANSPRAKELIJK ZIJN JEGENS U VOOR SCHADE, INCLUSIEF ENIGE ALGEMENE, SPECIALE, INCIDENTELE OF GEVOLGSCHADE VOORTVLOEIEND UIT HET GEBRUIK OF HET ONVERMOGEN OM DE HIERIN VERVATTE INFORMATIE TE GEBRUIKEN (INCLUSIEF MAAR NIET BEPERKT TOT VERLIES VAN LEVEN OF LEDEMATEN) OF VERLIEZEN DIE U OF DERDEN LIJDEN OF EEN FALEN VAN DE INFORMATIE OM MET ENIGE ANDERE INFORMATIE TE WERKEN), ZELFS ALS EEN DERGELIJKE HOUDER OF ANDERE PARTIJ OP DE HOOGTE IS GESTELD VAN DE MOGELIJKHEID VAN DERGELIJKE SCHADE.
Serieus - wees voorzichtig. Werken aan brandstofsystemen is flirten met een ramp. Met de bovenstaande juridische informatie in gedachten, documenteert het volgende een reeks stappen die worden gebruikt om de brandstofpomp in een 1999 Saab 9-3 SE ARC 2.0 Turbo te vervangen:
0) Stap nul is een vereiste stap - lees al die dingen hierboven nog eens. Wees je bewust van wat je als project op je neemt. U neemt alle risico's die aan het project verbonden zijn op u. Je hebt te maken met gevaarlijke stoffen. Benzine is brandbaar en explosief. Houd een brandblusser bij de hand. Wees veilig en wees voorzichtig.
1) Controleer de brandstofmeter en markeer de aflezing ervan voor toekomstige referentie.
2) Koppel de accu los en til de achterstoelen op.
3) Om toegang te krijgen tot de brandstofpomp zonder de benzinetank te laten vallen, kunt u het tapijt en het toegangsgat knippen met een goede schaar en een blikschaar. Hier is een foto van waarmee ik ben begonnen:


4) Verwijder de plastic afdekking die de bedradingsblok en terugslagkleppen van de brandstofpomp beschermt tegen stof en water. Wrik hem gewoon omhoog met de breedste platte schroevendraaier die je hebt. De hoes is nogal zwak, maar hij wrikt prima omhoog.
5) Koppel de draadboom van de pomp los. Steek met een kleine platte schroevendraaier de schroevendraaier plat tussen de connector van de kabelboom en de gele lipjes onder het 'clip'-gedeelte van de kraan. Draai de schroevendraaier voorzichtig zodat de gele liphouders weg van de blokconnector worden gewrikt. Doe dit aan beide kanten terwijl u de connector voldoende omhoog trekt om te voorkomen dat het lipje dat u wrikt terug in de positie valt. Haal vervolgens de blokconnector eruit zodra beide lipjes 'vrij' zijn om niet terug in de positie te glijden. Wees voorzichtig met de lipjes, want ze breken, hoewel niet het einde van de wereld, is geen geweldige zaak. Draai de schroevendraaier gewoon voldoende om ruimte te maken voor de connector om omhoog te bewegen.
6) Spuit met de connector van de kabelboomblok verwijderd wat WD-40 (of een ander redelijk smeermiddel) in de plastic 'nesten' waarin de plastic terugslagkleppen (waarschijnlijk strak) zijn geplaatst. Elke terugslagklep heeft twee o-ringen:

De o-ringen zijn waarschijnlijk strak geworden door het drogen en vastplakken aan de wanden van hun behuizingen. Laat de WD-40 een tijdje (ongeveer 5 minuten) intrekken om het een beetje te laten werken. Je zou zoiets als dit moeten krijgen:

waarop de kleppen al te zien zijn, zodat u het bijbehorende 'nest' kunt zien waarin u het smeermiddel gaat spuiten.
7) Werk *alleen* met de bovenkant van de terugslagklep, direct boven de ronde klepbehuizing, en *gebruik nooit* een gebied of oefen druk uit op de brandstofleiding en/of het 'barbed'-gebied waarop de brandstofleiding is aangesloten, wiebel de terugslagkleppen voorzichtig heen en weer, met behulp van zeer kleine rotaties. Je zult voelen dat ze losser worden naarmate de WD-40 verder inwerkt. HAAS NIET! De terugslagkleppen zijn delicate kleine speeltjes (waarschijnlijk slecht ontworpen) en zullen breken als je ze te hard 'bewerkt'. De afbeelding hier toont het gebruik van een tang direct op het plastic, maar om nog veiliger te zijn, moet u serieus overwegen om de tang te 'buffen' door wat rubber, gevouwen papieren handdoek of iets dergelijks tussen de tang en het plastic te plaatsen:

8) Gebruik *voorzichtig* uw duim om het borglipje dat de klep op zijn plaats houdt terug te duwen. Wrik niet te ver, anders kan de clip-lip breken. Als je er een (of zelfs beide) breekt - er zijn oplossingen (__link__), maar als je redelijk voorzichtig bent, zullen ze niet breken. Terwijl je hem teruggedrukt houdt, draai je de klep verder heen en weer terwijl je hem omhoog trekt. Gebruik niet veel trekkracht, net genoeg om de klep langzaam op te tillen. Ze zullen er prima uitkomen, maar doe jezelf een plezier en weiger absoluut om je te haasten bij deze inspanning.
Op dit punt zou je zoiets moeten zien:

9) Markeer de plaatsing van de brandstofpompconstructie met een Sharpie of een soortgelijke marker. De afbeelding hieronder (die eigenlijk een afbeelding is van toen ik de dop verwijderde) toont de marker in rood, waarvan er twee zijn die moeten worden uitgelijnd voordat u de dop verwijdert: een aan de bovenkant van de brandstofpompconstructie en een bijpassende op de auto zelf.

10) Maak een gereedschap voor het verwijderen van de dopring. Saab heeft hier een speciaal gereedschap voor, maar het is gemakkelijk om een goedkope oplossing te bedenken. Haal wat 1/8" x 1/2" stalen staafmateriaal. Ace Hardware heeft het voor ongeveer $ 2 per drie voet lengte. Een daarvan is prima, knip gewoon wat je nodig hebt. Buig het in de vorm zoals weergegeven in de afbeelding hieronder. De afmetingen zijn 5 en 1/2" breed en ongeveer 3" hoog. Het is niet cruciaal dat u de afmetingen exact krijgt, aangezien u het met 1/8" staafmateriaal een beetje kunt buigen om het aan te passen wanneer u het gebruikt.

11) Plaats het gereedschap in de dopring zoals weergegeven in de afbeelding hieronder. Zorg ervoor dat de 'poten' van het dopringgereedschap zich in de buurt van de binnenrand van de ring bevinden en dus voldoende materiaal op de ringlipjes hebben om tegen te duwen. Gebruik een relatief lang gereedschap dat u tussen de 'poten' van het gebogen staal plaatst (een vijl werkt geweldig omdat het een goede hefboomwerking geeft en goed grijpt), draai het gereedschap terwijl u het naar beneden duwt om de dopring te draaien. Verplaats het gereedschap indien nodig en blijf draaien tot u de dopring de rest van de weg kunt afdraaien.

12) Haal met de dopring verwijderd de pomp eruit. Dit is een frustrerende ervaring tot je er de smaak van te pakken hebt, maar het is te doen. Trek de pompmodule ongeveer een centimeter omhoog en draai hem dan met de klok mee, zeg, 1/4 slag (dwing hier niets, want je zou de vlotterarm kunnen buigen of de vlotter zelf kunnen beschadigen). Op dat moment wijst de vlotterarm ruwweg naar de achterkant van de auto, zodat je de pomp omhoog kunt krijgen en hem uiteindelijk kunt kantelen. Mogelijk moet u een paar vingers in de tank gebruiken om het onderste, canistergedeelte van de constructietank vast te pakken en te helpen positioneren om hem omhoog te trekken. Wees voorzichtig, de verenstalen banden die de bovenkant met het canistergedeelte van de constructie verbinden, zijn scherp. Blijf ook 'daarbinnen' naar beneden kijken om er zeker van te zijn dat geen van de brandstofleidingen van de pompassemblage uw voortgang bij het omhoog en naar buiten trekken van de assemblage blokkeert. Vroeg of laat krijg je hem er ver genoeg uit om hem voldoende te kantelen om de vlotterarm eruit te halen. Forceer dit niet - werk er gewoon mee. Het *zal* eruit komen.
13) Begin met de demontage van de pompassemblage. Er zijn vier clips die de onderste canister van de assemblage op zijn plaats houden. Druk ze in en til de pompcartridge en het zeefilter uit de omhullende canister. Hierna kunt u het zeefilter verwijderen, hetzij vóór, hetzij na het verwijderen van de bedrading en de slangen. De stappen hier verwijderen het zeefilter nadat de pomp/het zeefilter uit de assemblage is gehaald.
14) Koppel de bedradingsterminals los van de pompcartridge. Merk op dat de terminals zo zijn gedimensioneerd dat, ervan uitgaande dat de nieuwe pompcartridge correct gedimensioneerde terminals heeft, u niet kunt verwarren welke draad waarheen gaat. Als u zich zorgen maakt, markeer dan de nieuwe pompcartridge op dit punt, zodat het duidelijk is welke draad waarheen gaat wanneer deze wordt geĂŻnstalleerd. U kunt een punttang gebruiken om de draadterminals te verwijderen, maar wees voorzichtig of buff ze op zijn minst met wat rubber of ander redelijk materiaal, zodat u de terminalbehuizingen niet beschadigt.
-- vervolg in volgende post (antwoord), er waren te veel afbeeldingen voor één post --