SaabCentral Forums banner

dynamo zekering en dynamo's

2.5K views 4 replies 3 participants last post by  justwayne  
#1 · (Edited)
Waar zit de zekering van de dynamo op een 06 9-5 saab? Ik voer een parasitaire stroomtest uit op de auto. Ik denk dat het een slechte diodegelijkrichter in de dynamo is die ervoor zorgt dat de stroom de verkeerde kant op gaat, die maar één kant op zou moeten gaan. Het lijkt erop dat je een defecte dynamo-diode kunt hebben die soms werkt en dan defect is. Ik had maanden geleden een draad over het vervangen van dynamo's vanwege dit probleem. De dynamo die ik van de auto heb gehaald omdat de batterij 's nachts of tijdens het werk helemaal leeg zou gaan en ontdekte dat de diode defect was, deze gaf 2000 en 5xx aan, dus 2000 wat dan ook op diode test met multimeter wanneer deze 0 zou moeten aangeven, wat betekent dat er een defecte dynamo-diode was. Ik had dezelfde defecte dynamo maanden later in de garage gecontroleerd en deze gaf 0 aan, wat betekent dat hij functioneerde, dus blijkbaar functioneerde de dynamo-diodegelijkrichter soms zoals het hoort, een eenrichtingsstroom, en was dan defect waardoor de batterij de volgende dag helemaal leeg was.

Volgens de autozone-test moet de parasitaire stroom met de multimeter op milliampère of 10 ampère max. instelling van de negatieve accupool met beide multimeterdraden worden gecontroleerd, vervolgens de dynamo-zekering verwijderen en kijken of deze verdwijnt, wat zou concluderen dat het de dynamo is. Zegt ook dat met de auto die draait op ACV de positieve en negatieve accupolen moeten worden gecontroleerd als deze boven de 0,5 ACV liggen.

• Test circuits op stroom waar die niet zou moeten zijn. Plaats de multimeter in de DC milliampère-instelling en sluit de zwarte kabel aan op de negatieve pool van de batterij. Onderzoek de negatieve batterijkabel met de rode draad op de multimeter ingesteld op de hoogste limiet en draai deze dan langzaam omlaag totdat deze stroom detecteert. Als u veel meer dan 50 milliampère verbruik heeft, is er een parasitaire belasting in uw auto.
  • Verwijder vervolgens de dynamo-zekering en controleer opnieuw op verbruik. Als het parasitaire verbruik weg is, is de dynamo de schuldige.
  • Voer een dynamo-diodetest uit. Om uw vermoeden te bevestigen, zet u uw multimeter op AC Volts (ACV) en sluit u de accukabel weer aan. Raak met de motor draaiend de rode draad aan de positieve accupool en de zwarte draad aan de negatieve pool. Als er meer dan 0,5 ACV is, heeft de dynamo waarschijnlijk een of meer slechte diodes.

De levenslange garantie van Duralast is 209$ en die zonder poeliedecouplerpoelie is 170$ en Bosch 2 jaar reman 260$. Omdat de Bosch 2 jaar reman defecte diode had, evenals de originele Bosch 08 114k mijl dynamo, denk ik dat ook de diodegelijkrichter defect is. Misschien iets van de fabriek met slechte dynamo-diodes voor deze auto's. Ik denk dat LS1 Valeo-dynamo's gebruikt.

#3 ·
Man, dus test het op dezelfde manier, alleen dan zonder de zekering van de dynamo te verwijderen. Dat is de procedure van AutoZone van hun website om te testen op een defecte dynamo die een batterij kan leegtrekken.

Alle voor 2006 worden vermeld als 140 ampère, hoewel de 08 misschien andere onderdeelnummers heeft en de plastic behuizing iets groter zou moeten zijn. Ik denk dat ik de 08-beugel heb geplaatst, maar kon wel zien waar de 2 jaar oude Bosch-revisie tegen de beugel aan schuurde.