SaabCentral Forums banner
Status
Not open for further replies.

Aero vs. Arc

23K views 22 replies 14 participants last post by  Clermont1  
#1 ·
Kan iemand mij het verschil vertellen tussen de aero en de arc?
Ik bekijk een 9-3 Cabrio uit 2004 en de verkoper weet niet zeker of het een aero of een arc is.

#3 ·
ook de wielen:

bogen = 16" wielen, 10 spaken gelijkmatig verdeeld,

aero = 17" wielen, 10 spaken in een 5-puntige stervorm

het meest voor de hand liggend als je de bestuurdersdeur opent, kijk dan naar de dorpel en daar zou een naamplaatje moeten staan met arc of aero (althans in de sedan).

er zijn meer verschillen die anderen waarschijnlijk zullen opmerken :) maar dit zou je op weg moeten helpen.

#5 ·
Enkele van de verschillen die ik me op dit moment kan bedenken:

1) Sportievere ophanging
2) Uitlaattip wordt getoond (verborgen op Arc)
3) Kleine spoiler
4) Metalen afwerking (? Niet zeker van deze)

Ik vergeet waarschijnlijk nog wel wat, maar dat is naar mijn mening het meest opvallende.

Ook heeft mijn Arc een "Arc"-embleem op de dorpel. Dat embleem kan echter gemakkelijk worden verwisseld, dus ga niet alleen af op het embleem.

PS Arc moet 2.0T (hoofdletter "T") hebben, tenzij de badge is verwijderd.

#7 ·
nealetr said:
Kan iemand mij het verschil vertellen tussen de aero en de arc.
Ik bekijk een 9-3 Convertible uit 2004 en de verkoper weet niet zeker of het een aero en een arc is.
Mis ik hier iets?

Als er Aero op de achterkant staat, is het een Aero, zo niet, dan is het dat niet. Als je de auto nog niet hebt gezien, vraag de eigenaar dan om voor je te kijken.

#9 ·
dabigmandan said:
Mis ik hier iets?

Als er Aero op de achterkant staat, is het een Aero, zo niet, dan niet. Als je de auto niet hebt gezien, vraag dan de eigenaar om voor je te kijken.

ok ja, de ene zal een aero zijn en de andere een arc, maar er zijn kleine verschillen in het uiterlijk van de auto, zoals is opgemerkt. ze hebben dezelfde motor en hetzelfde niveau, maar ze hebben de naam veranderd in aero voor het topmodel na de arc-generatie

#11 ·
DrifterGary89 said:
ok ja, de ene wordt een aero en de andere een arc, maar er zijn kleine verschillen in het uiterlijk van de auto, zoals is opgemerkt. ze hebben dezelfde motor en hetzelfde niveau, maar ze hebben de naam veranderd in aero voor het topmodel na de arc-generatie
Ik weet niet zeker wat je hier bedoelt, de aero was altijd het topmodel, maar het heette oorspronkelijk de vector. Saab was gedwongen de naam te veranderen voor zover ik weet. Arc was altijd het middelste model...

#12 ·
aero en arc zijn niet echt top- en middenklasse afwerkingen, hier is hoe een paar dealers het mij uitlegden (en wat ik online heb gelezen):

aero = sportief model, met metalen interieuraccenten, stevigere vering, agressievere grondeffecten en achterspoiler, zichtbare uitlaat voor een sportieve look

arc = luxe-georiënteerd model, met houten interieuraccenten, zachtere rijstijl, soepelere, verfijndere grondeffecten, verborgen uitlaat voor een strakke look

Elke persoon zou verschillende meningen hebben over welke de beste is, gebaseerd op wat ze zoeken in een auto.

Het goede is dat je met beide niets verkeerd kunt doen! :D

#13 ·
dabigmandan said:
Mis ik hier iets?

Als er Aero op de achterkant staat, is het een Aero, zo niet, dan niet. Als je de auto niet hebt gezien, vraag dan de eigenaar om voor je te kijken.
Dus als ik een "Aero"-badge koop en die achterop een Linear plak, wordt het dan ineens een Aero?

Badges kunnen gemakkelijk worden verwisseld. Het is duidelijk geen veelvoorkomend probleem, maar het gebeurt wel, vooral als de auto is beschadigd. Of misschien is de auto door een vorige eigenaar ontdaan van badges. Zoals door anderen is opgemerkt, zijn er veel meer definitieve aanwijzingen die aangeven of de auto een Aero of een Arc is.

#16 · (Edited)
RayC said:
Also my Arc has an "Arc" emblem on the door sill. That emblem can be easily swapped out though so don't go by emblem only.....
Verdomme, ik ben bedrogen, ik heb gewone zwarte dorpels zonder iets erop in mijn Arc...............Heb je een foto die ik kan zien of een onderdeelnummer??

SMHarman said:
another quick check is the wood trim around the gear shift etc on the arc and the metal effect on the Aero.
Geen houten bekleding hier, allemaal metaaleffect in de mijne............(Ik heb het afgelopen winter verwisseld ;))

Save
#17 ·
detroitsaab93 said:
Verdomme, ik ben bedrogen, ik heb gewone zwarte dorpels zonder iets erop in mijn Arc...............Heb je een foto die ik kan zien of een onderdeelnummer??

Geen houten bekleding hier, allemaal metaaleffect in de mijne............(Ik heb het afgelopen winter verwisseld ;))
Ik ben er vrij zeker van dat ze na 2003/2004 de geëtiketteerde dorpels hebben verwijderd om geld te besparen. De mijne zegt "saab ARC" :)

#18 ·
sptsdn said:
Dus als ik een "Aero"-badge koop en die op de achterkant van een Linear plak, wordt het dan in één keer een Aero?
Dat is helemaal niet wat ik bedoelde. De potentiële koper heeft de verkoper gevraagd of de auto een Aero is. De verkoper weet het niet. De eenvoudigste oplossing voor beide partijen is dus om de verkoper te vragen naar de achterkant van het voertuig te kijken. Als de verkoper oneerlijk is en de "aero"-badge op de auto heeft geplakt of deze op een andere manier heeft aangepast om het op een Aero te laten lijken, dan is dat een ander verhaal. Maar afgaande op de geluiden, lijkt het erop dat de verkoper heel weinig weet over Saabs, dus het eenvoudigste is om de verkoper te vragen de achterkant van het voertuig te controleren.Dat gezegd hebbende, heeft Yspaik sindsdien de beste oplossing van allemaal geleverd. Simpel, snel, effectief.

#21 ·
detroitsaab93 said:
Ik denk dat het niet echt een "embleem" is, meer een logo denk ik. Sorry voor het verkeerd gebruiken van het woord.

Ik heb het gevonden op saabsite.com. Onderdeelnummer is 12803114 voor de bestuurderskant en 12803117 voor de passagierskant.

#23 ·
Voor iedereen die dit nog in de jaren 2020 zoekt... :) Vanaf 2004 de 3 uitrustingsniveaus in volgorde van
hoge prijs/hoge prestaties:
Aero (voorheen Vector) 2.0T + (Aero-pakket): afgestemde ophanging, 6MT, 2-kleurige, verstevigde stoelen, aerodynamisch
uitrustingspakket. Aero 2.OT = 210 pk + 221 lb*ft, op de vloer gemonteerde subwoofer, glasvezel high wattage geluid.
Arc - 2.0T (grote "T" = dezelfde grotere turbo als op de Aero in de meeste markten. (minus Aero-pakket)
Linear- 2.0t (kleine "t") - minus alle upgrades die de Aero krijgt en de meeste die de Arc krijgt.
Zoals Rogan zegt, hebben de Arc en Aero in Noord-Amerika beide de B207R (210 pk) motor,
de Linear heeft de B207L (175 pk) motor, dwz de 2.0t, (kleinere "t" voor kleinere turbo).

Mening: Indien mogelijk voor prestaties & restwaarde altijd proberen Aero/Vector/Viggen te krijgen,
Handgeschakelde versnellingsbak (gemaakt door Saab), 6MT handgeschakeld in Aero, 5MT handgeschakeld in Arc.
Vermijd automatische transmissie na 2005 (2006+ AT gemaakt door Opel/Vauxhall)

Ik probeer de auto-sectie van mijn blog een paar keer per jaar bij te werken, dus als ik iets mis, stuur het dan op. Het is te vinden op: https://nelson-wells.com . nelsonwells (at teamclermont com

Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.